• Wilbo80

Syskon, flytt och fsk på 4 månader

Har en pojke på 19 månader som jag fortfarande är föräldraledig med. Egentligen skulle han börjat fsk i januari men blev gravid och får syskon nu i April så vi beslutade att skjuta på starten till Augusti, samt att pappan är hemma med oss April-Augusti så det ska gå så smidigt som möjligt.

Helt plötsligt kom det ut en lägenhet vi bara inte kunde tacka nej till! Bor just nu i höghus våning 8, och får nu ett radhus med uteplats. Inflyttning i juni. Inte långt ifrån där vi bor nu.

Inser bara att OJ vad mycket det blir för sonen? Han är i en väldigt ängslig period, från att varit superframåt och social till att bli mer mammig o pappig och en väldans separationsångest. Så på det blir det syskon, när vi landat lite i det blir det flytt, o när vi landat i det blir det fsk efter 2 år hemma med mig... känns bara för mycket just nu (tror dock inte jag tänkt så ett par månader sen då sonen var rätt bekymmerslös.. tror ev ängslan kom när det blev mer påtagligt att jag var gravid och inte orkade lika mycket). Har ni tips på vad vi kan tänka på för att underlätta för sonen, och nåt vi INTE borde göra etc. alla tips är välkomna.

• Svar på tråden Syskon, flytt och fsk på 4 månader
  • solskenskaka

Det enda ni egentligen kan hoppa över är ju förskolestart ytterligare en termin... Men innan ni bestämmer er för det så hade jag börjat inreda ett rum eller vrå till sonen redan nu med saker som han kommer ha efter flytten så att hans nya rum är lite bekant direkt på nya stället. Kanske tänka på liknande sätt när det gäller även resten av huset om ni inte måste byta stora delar av hemmet /inredning direkt. Prata om flytten, promenera utanför...

Kanske går det hur smidigt som helst, men är han fortfarande mkt orolig i slutet av sommaren hade jag som sagt övervägt att skjuta på förskolan ytterligare, antar att ni ändå ska vara hemma med syskon. Hoppas det löser sig för er till det bästa!

• Wilbo80
    solskenskaka skrev 2018-04-08 13:31:53 följande:

Det enda ni egentligen kan hoppa över är ju förskolestart ytterligare en termin... Men innan ni bestämmer er för det så hade jag börjat inreda ett rum eller vrå till sonen redan nu med saker som han kommer ha efter flytten så att hans nya rum är lite bekant direkt på nya stället. Kanske tänka på liknande sätt när det gäller även resten av huset om ni inte måste byta stora delar av hemmet /inredning direkt. Prata om flytten, promenera utanför...

Kanske går det hur smidigt som helst, men är han fortfarande mkt orolig i slutet av sommaren hade jag som sagt övervägt att skjuta på förskolan ytterligare, antar att ni ändå ska vara hemma med syskon. Hoppas det löser sig för er till det bästa!

Tack så mycket! Det är sant!, att han får fortsätta vara hemma med oss om det inte är bra läge, det är ju inget MÅSTE med fsk då faktiskt :)

Ja vi kan gå mycket runt där det är bra :) vi kommer ha samma möbler för det mesta så dessa kommer han känna igen.

Tack för svar och det är sant, det är ju bara skippa fsk om det här innan tar för mycket på honom :)
  • Anonym (.)

Jag tror syskon blir största grejen, men det har många barn gått igenom och klarat bra.

Flytten tror jag inte ni behöver bekymra er över alls. Det är en mycket större grej för vuxna än för små barn. Hans hem är där ni är. Låt honom vara med så mycket som möjligt när ni packar ner, flyttar och packar upp saker. Då fattar han mer av vad som händer.

Förskolan kan ni ju som sagt vänta lite ned om det känns bäst så.

• Anonym (Moa)

Vi började inskolning på fsk en måndag och flyttade helgen efter. Det var faktiskt inget vidare och inskolningen gick inte så lätt kan jag säga. Men från juni till augusti är ändå rätt långt i ett barnliv så det går nog mycket bättre och ni har ju gott om tid alla tre. Barnet behöver ju iofs inte börja fsk heller men å andra sidan kan det bli svårt att få en plats innan NÄSTA augusti då så kolla noga att du kan få en plats senare om ni vill. Det är ju när sexåringar börjar skolan som det uppstår lediga platser.

Svar på tråden Syskon, flytt och fsk på 4 månader