• Miss iggy piggy

Lärare som har sina barn på samma skola som de jobbar på.

Hej!

Vad tänker ni om lärare som jobbar på samma skola som sina barn går på?

De är ej på samma stadium.

• Svar på tråden Lärare som har sina barn på samma skola som de jobbar på.
  • anonym4

Tänker väl inget speciellt då föräldern aldrig lär får vara barnets lärare när hen blir äldre.

• WiJu

Hade flera vänner som hade sin förälder i skolan genom åren då vi bodde i en liten by. Det fanns bara en skola. Så det var inget konstigt.

• EmberEyes
    anonym4 skrev 2018-04-07 21:38:16 följande:

Tänker väl inget speciellt då föräldern aldrig lär får vara barnets lärare när hen blir äldre.

På gymnasiet var en av mina klasskamrater dottern till vår huvudämneslärare. Så jo, det kan hända men antagligen inte i grundskolan.
  • EmberEyes
    Miss iggy piggy skrev 2018-04-07 21:28:35 följande:

Hej!

Det är väl ingen grej?
  • Kicias
    EmberEyes skrev 2018-04-08 03:16:25 följande:

På gymnasiet var en av mina klasskamrater dottern till vår huvudämneslärare. Så jo, det kan hända men antagligen inte i grundskolan.

Det händer även i grundskolan. En kollega undervisade sin tonåring i svenska och historia genom hela högstadiet och bedömde även hen. Det var en stor skola dessutom, med parallellklasser, så eleven skulle kunnat gå i en annan klass och bli undervisad av annan lärare men av någon anledning blev det inte så. Det som kan hända är väl att det uppstår en jävsituation vid betygssättning, i övrigt är det inget märkligt tycker jag då kollegan behandlade sitt barn som alla andra elever under arbetstid.
  • älskarlivet81

Det spelar väl ingen roll? Jag jobbar i samma rektorsområde som där mina barn går, dock inte samma enhet.

• fjanten

I högstadiet var en klasskamrats mamma vår fransklärare, på gymnasiet hade en annan klasskamrat sin mamma som vår mattelärare. Har inte upplevt några bekymmer med det.

• dream on
    anonym4 skrev 2018-04-07 21:38:16 följande:

Jo då det händer det med. Jobbade på en mindre skola där inte mindre än tre kollegor jobbade på samma stadium som sina egna barn, två av dem undervisade och betygsatte sin egen avkomma. En klarade det bra, en annan agerade...inte så proffsigt. Den tredje hade svårt att skilja på sin jobbroll och föräldraroll och sprang och intervjuade andra kollegor om hur det gick för barnet. Det är problematiskt för alla inblandade tycker jag och kan även påverka barnets kamratrelationer. Svår sits som jag aldrig skulle välja aktivt.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • anonym4

Det kan absolut bli så att föräldern blir lärare till sitt barn jag menade att de troligen inte blir så även om det kan bli så.

• Hermioney
    Miss iggy piggy skrev 2018-04-07 21:28:35 följande:

Hej!

Tänker ingenting. Jag har upplevt det flera gånger.

Läraren får aldrig undervisa och betygsätta sitt eget barn så finns inget att tänka på.
Svar på tråden Lärare som har sina barn på samma skola som de jobbar på.