• Herregudjesus

Är så himla rädd för att missa något i livet!

Hej!

Jag "lider" av tanken att jag inte vill missa något här i livet, dvs. jag vill uppleva allt! Och då menar jag ALLT. Detta får mig att hålla tillbaka på mitt riktiga liv och inte känna mig tillfreds och istället sträva efter någon annat, en slags dröm värld, hela tiden. Jag vill inte skaffa barn med min underbara partner för jag är rädd att jag ångrar mig. Jag har alltid känt såhär (är 26 år idag) vilket att lett till mycket tankar om vad jag vill osv, många utflygningar. Kan aldrig njuta av mitt liv och settle down.

Tankarna och ambitionerna ledde mig in i en utmattnings depression när jag var 22. Ena dagen ville jag flytta till Norge, andra dagen ville jag backpacka i Asien. Jag har pluggat utomlands (vilket va en av mina drömmar) och gjort lite annat i samma stil. Men ändå känner jag mig aldrig nöjd. Och när jag väl gör dessa sakerna så lever jag inte i nuet och trivs inte där heller. Tror att det handlar om att jag inte trivs med mig själv. Men dessa tankar om att "tänk om jag missar något i livet" plågar mig och står i vägen för mitt riktiga, befintliga liv. 

Någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Är så himla rädd för att missa något i livet!
  • Anonym (Fridaytime)

Känner inte igen mig men förstår hur du menar.

Inget blir ju meningsfullt hur mycket du än pressar in i schemat, eftersom du inte är i underfund med dig själv. Hur kommer det sig? Har du varit utanför som liten? Har du legat deprimerad och missat massa runt om eller vad tror du det handlar om? Varför landar du inte i dig själv?

• Anonym (Tjej)

Jag känner likadant men vill typ lära känna alla människor istället. Känns jobbigt att man kanske missar någon underbar. Mer det än att se allt i världen även om jag förstår det också.

• Snuttis2

Känns hemskt att säga det men jag tror att du redan nu går miste om saker i ditt försök att inte göra det!

Just nu är du inte närvarande o njuter av livet medan det passerar o i det förlorar du hela tiden upplevelser o , möten o minnen!

Jag förstår vad du menar men jag har nog själv inte upplevt det till den grad du beskriver .

Mer än att jag tidigare våndats över gammalt som hänt .

• Anonym (En som vet)

Att hoppa mellan projekten som du gör är troligtvis något du kommer att ångra i framtiden. Försök acceptera att aldrig kommer att hinna med allt, hur mycket du än vill! Annars får du gå med i Jehovas Vittnen som utlovar ett evigt liv efter döden. Då kan du hinna med allt.

Du behöver finna frid inombords, som i sin tur leder till att du blir lyckligare. Det sker inte över en natt, det är något som får ta sin tid. Övning ger färdighet.

Ett starkt råd är att du ser flera klipp med Prem Rawat eller Sath Guru på YouTube, som kommer att få dig att tänka annorlunda och hitta frid inombords. Det innebär inte att du slutar resa men att du kan njuta mer under dina resor.

• Anonym (Jag)

Jag har jobbat utomlands och sett en hel del av världen men jag har varken haft en relation eller ens sex och det kan jag oroa mig över att aldrig få uppleva.

• Anonym (lev livet!)

Tror du har både hög intelligens och hög känslighets faktor: du ser alla problem och faror innan du gör något (vilket sitter i våra gener!). Du är fortfarande ung, det är bara att "hoppa", gör det, också kommer du att märka att det var visst inte så farligt, också hoppar du igen, och igen, och igen. Ibland blir det fel, och det kommer göra ont, men du tar dig upp igen, och blir en starkare människa. "Live life, don't let life live you." Våga!

• Herregudjesus

Kan till stor del bero på att jag hamnade i depression och gick upp massor i vikt (missade ca 2 år då jag bara låg hemma och mådde så dåligt) samt så missar jag fortfarande massa saker eftersom jag hindras över min övervikt som jag drog på mig. Jag försöker göra sakerna som jag vill ändå men de blir inte samma sak och jag mår inte bra i mig själv. Jag vill dansa och vara sexig! Känna mig on FIRE! Träffa människor, bli uppraggad. Allt jag (tack o lov) fick vara med om innan - men jag saknar det. 

• Anonym (Anna)
    Herregudjesus skrev 2018-04-06 19:21:57 följande:

Hej!

Jag "lider" av tanken att jag inte vill missa något här i livet, dvs. jag vill uppleva allt! Och då menar jag ALLT. Detta får mig att hålla tillbaka på mitt riktiga liv och inte känna mig tillfreds och istället sträva efter någon annat, en slags dröm värld, hela tiden. Jag vill inte skaffa barn med min underbara partner för jag är rädd att jag ångrar mig. Jag har alltid känt såhär (är 26 år idag) vilket att lett till mycket tankar om vad jag vill osv, många utflygningar. Kan aldrig njuta av mitt liv och settle down.

Tankarna och ambitionerna ledde mig in i en utmattnings depression när jag var 22. Ena dagen ville jag flytta till Norge, andra dagen ville jag backpacka i Asien. Jag har pluggat utomlands (vilket va en av mina drömmar) och gjort lite annat i samma stil. Men ändå känner jag mig aldrig nöjd. Och när jag väl gör dessa sakerna så lever jag inte i nuet och trivs inte där heller. Tror att det handlar om att jag inte trivs med mig själv. Men dessa tankar om att "tänk om jag missar något i livet" plågar mig och står i vägen för mitt riktiga, befintliga liv. 

Någon som känner igen sig? 

Japp jag känner igen mig.

Så vad gör vi nu?
Svar på tråden Är så himla rädd för att missa något i livet!