Hudvård
Hejsan, jag skulle vilja få lite råd med hur jag ska sköta mitt barns hud. Hon är snart två år och har rätt normal hud, men blir lite torr på armar och ben med små prickar (tror hon ärvt keratosis pilaris av mig). Hon har även lite torra kinder. Som det är nu får hon bada ca 2 gånger i veckan med kokosolja i vattnet.
Vid blöjbyten har vi använt Icas våtservetter då de hade fått bäst i test.
Men det känns inte som att kokosolja i badvattnet är tillräckligt nu under den här perioden när det är kallt ute. Man läser ju lite både och angående kokosolja, för jag funderar på att smörja in henne med det även om det blir sjukt kladdigt. Eller ska man komplettera med någon kräm tex miniderm?
Sen när det gäller blöjbyten så känns det onödigt och dumt att använda våtservetter, det gör man ju inte på sig själv heller. Hon har inga problem i det området som röd stjärt eller så men känner ändå att jag vill hitta en annan lösning. När hon var spädis använde vi en sprayflaska med vatten vi blandat lite babyolja i och som vi tog på papperservetter innan vi gjorde rent henne (sprutade naturligtvis inte vattnet direkt på henne). Men jag har läst att vanlig babyolja inte är bra så det har vi skippat sen länge, hade det i badet innan också.
Man blir ju så lurad av alla barnprodukter som ska vara så himla bra men som inte alls är det. Så nu vill jag ta hand om hennes hud ordentligt med bra grejer och jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig med tips och kunskap :)