• mimmaa

Bebisångest

Jag är snart 24 år, sambon blir snart 28, och det enda vi pratar om och tänker på är att skaffa barn. Alla i vår omgivning blir gravida, det känns nästan som vi kommer vara sent ute.

Jag studerar för tillfälligt, har ett år kvar. Sen har han en ganska hög skuld som beräknas vara avbetald om ca 3 år, vilket gjort att vårt sparkonto inte ser roligt ut just nu.

Innan vi skaffar barn vill jag gärna ha fått upp sparandet samt avslutat studierna och fått ett jobb. Men ibland får jag sån ångest och blir deprimerad över hela situationen. Jag har sån bebislängtan och snart är jag den enda i min vänkrets som inte har/väntar barn.

Allt man läser om är unga föräldrar, någon här som kanske var lite äldre när deras första barn kom?

• Svar på tråden Bebisångest
  • elinafinabajs

Majoriteten får barn runt 27-36. Det är bara att dom unga föräldrarna syns och är lite på modet just nu haha. .. så det finns ingen anledning till noja eller panik!

Även om jag fattar grejen själv, har tjatat om barn i 5 år (är 21 nu). Och får fortfarande höra att jag ska skärpa mig och kan börja planera dedär när jag är 30.

Har många vänner som är runt 25-35 som fortfarande inte har barn och absolut inte är stressade haha :) så allt är relativt och beror helt på hur man känner själv men verkar ju som ni har en bra plan redan. Och några år går fort

• meicc

Jag var 34 och nu snart 38 när mina barn kom. Är väl kanske inte lika pigg som en 25-åring MEN har stabil ekonomi, helt säker i min relation, ett helt annat lugn och har hunnit leka av mig och vi hann göra en massa som par så vi kände oss färdiga och mer än redo att bilda familj. För oss var det perfekt att det blev såhär.

• Inovember17