• mimmaa

Bebisångest

Jag är snart 24 år, sambon blir snart 28, och det enda vi pratar om och tänker på är att skaffa barn. Alla i vår omgivning blir gravida, det känns nästan som vi kommer vara sent ute.

Jag studerar för tillfälligt, har ett år kvar. Sen har han en ganska hög skuld som beräknas vara avbetald om ca 3 år, vilket gjort att vårt sparkonto inte ser roligt ut just nu.

Innan vi skaffar barn vill jag gärna ha fått upp sparandet samt avslutat studierna och fått ett jobb. Men ibland får jag sån ångest och blir deprimerad över hela situationen. Jag har sån bebislängtan och snart är jag den enda i min vänkrets som inte har/väntar barn.

Allt man läser om är unga föräldrar, någon här som kanske var lite äldre när deras första barn kom?

• Svar på tråden Bebisångest
  • elinafinabajs

Majoriteten får barn runt 27-36. Det är bara att dom unga föräldrarna syns och är lite på modet just nu haha. .. så det finns ingen anledning till noja eller panik!

Även om jag fattar grejen själv, har tjatat om barn i 5 år (är 21 nu). Och får fortfarande höra att jag ska skärpa mig och kan börja planera dedär när jag är 30.

Har många vänner som är runt 25-35 som fortfarande inte har barn och absolut inte är stressade haha :) så allt är relativt och beror helt på hur man känner själv men verkar ju som ni har en bra plan redan. Och några år går fort

• meicc

Jag var 34 och nu snart 38 när mina barn kom. Är väl kanske inte lika pigg som en 25-åring MEN har stabil ekonomi, helt säker i min relation, ett helt annat lugn och har hunnit leka av mig och vi hann göra en massa som par så vi kände oss färdiga och mer än redo att bilda familj. För oss var det perfekt att det blev såhär.

• Inovember17

Min kom när jag va 26 år. Det va helt perfekt för då hade jg landat i sej själv , hunnit med plugg, fixat jobb och stadig inkomst. Jag hade också hunnit leva några år (5) med pappan och kände att han va rätt! Ta de lugnt du hinner ???? njut av nuet. När du väl har din lilla ändrar sig livet för alltid och det är underbart men livet innan barn kan även de vara toppen på sitt sätt och det livet har du här och nu så njut av det.

• MrsAJ88

Jag tycker att du tänker helt rätt och ansvarsfullt! Jag var i samma situation som du i din ålder och längtade efter barn, men valde att studera klart, skaffa stabilt arbete och ekonomi, lämplig bostad innan vi började försöka med barn och det har jag verkligen aldrig ångrat. Nu tog det oss lite längre än vi önskat eftersom det krävdes ivf för att vi skulle få barn, men jag var 28 år när dottern föddes. Och det känns så skönt att veta att vi har en så bra situation som möjligt för vår dotter, att vi aldrig behöver fundera på om vi har råd till det hon behöver osv. Visst krävs (för de flesta) inte så mycket för att skaffa barn, men som förälder skall man också kunna försörja barnet och ge det bästa möjliga förutsättningar och jag tycker att det är ansvarslöst att sätta barn till värden utan att tänka på det innan bara för att man är barnsugen. Er tid med barn kommer!!

Svar på tråden Bebisångest