• Ohka

Är det rätt att skatter ska betala prinsessdopet?

Den 8 juni ska prinsessan Madeleine och Chris O'Neills dotter, prinsessan Adrienne, döpas, och som brukligt är vid kungliga begivelser lär en mängd personer bjudas in, Några som inte lär bli inbjudna är bilister i Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Jönköping, Sundsvall, Fagersta, Tingsryd och Sjöbo, trots att dessa ska stå för kalaset.

På dessa orter kommer en särskild trängselskatt tas ut för de som har bilar som tillverkats mellan 2007-2017. Trängselskatten ska även finansiera kungens statsbesök på Seychellerna i höst.

Man kan fråga sig om skattebetalarna verkligen ska bekosta kungafamiljens fester och [arbets]resor. Jag anser inte att vi ska det. Kungafamiljen får ett rejält tilltaget apanage och har egna förmögenheter, och borde kunna betala för sina dop och andra bemärkelser själva. Statsbesök kanske är okej att finansiera med skattepengar, kungen ska ju trots allt representera Sverige. Men som sagt; bröllop, dop o.s.v. tycker jag de ska stå för själva.

Vad anser ni andra? Motivera gärna era svar!

nyheter24.se/nyheter/politik/905812-ny-trangselskatt-i-10-svenska-stader-ska-betala-for-prinsessdopet

PS! Måste säga att nyheter24 inte var så snälla mot Trängselivrarnas ordförande Gabriel Bark.Han ville vara anonym...

En snyting i rätt ögonblick skapar ofta ett bättre utgångsläge för fortsatt diskussion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-05 12:18
    SOM SEXTIOTALIST PÅPEKAR VAR DETTA ETT APRILSKÄMT, JAG VAR OUPPMÄRKSAM OCH GICK PÅ DET. JAG BER SÅ HEMSKT MYCKET OM URSÄKT. JAG ERKÄNNER ATT DET VAR KORKAT AV MIG ATT GÅ PÅ EN SÅ, NU NÄR JAG TÖNKER NÄRMARE PÅ SAKEN, UPPENBART APRILSKÄMT SÅ NI BEHÖVER INTE PÅPEKA DET FÖR MIG...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att skatter ska betala prinsessdopet?
  • sextiotalist
    Ohka skrev 2018-04-05 11:39:20 följande:

Den 8 juni ska prinsessan Madeleine och Chris O'Neills dotter, prinsessan Adrienne, döpas, och som brukligt är vid kungliga begivelser lär en mängd personer bjudas in, Några som inte lär bli inbjudna är bilister i Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Jönköping, Sundsvall, Fagersta, Tingsryd och Sjöbo, trots att dessa ska stå för kalaset.

På dessa orter kommer en särskild trängselskatt tas ut för de som har bilar som tillverkats mellan 2007-2017. Trängselskatten ska även finansiera kungens statsbesök på Seychellerna i höst.

Man kan fråga sig om skattebetalarna verkligen ska bekosta kungafamiljens fester och [arbets]resor. Jag anser inte att vi ska det. Kungafamiljen får ett rejält tilltaget apanage och har egna förmögenheter, och borde kunna betala för sina dop och andra bemärkelser själva. Statsbesök kanske är okej att finansiera med skattepengar, kungen ska ju trots allt representera Sverige. Men som sagt; bröllop, dop o.s.v. tycker jag de ska stå för själva.

Vad anser ni andra? Motivera gärna era svar!

nyheter24.se/nyheter/politik/905812-ny-trangselskatt-i-10-svenska-stader-ska-betala-for-prinsessdopet

PS! Måste säga att nyheter24 inte var så snälla mot Trängselivrarnas ordförande Gabriel Bark.Han ville vara anonym...

Och så tittar på datumet som artikeln har och kommer inse att du har gått på ett aprilskämt rejält.

• Ohka
    sextiotalist skrev 2018-04-05 11:47:35 följande:
    Och så tittar på datumet som artikeln har och kommer inse att du har gått på ett aprilskämt rejält.
    Men Gud så pinsamt... Kollade inte ens på datumet, blev så upprörd. Jag borde naturligtvis ha förstått att det var ett aprilskämt.

Får skylla på att är supertrött, har inte sovit ordentligt på nästan en vecka nu.

Jag ber om ursäkt.
    En snyting i rätt ögonblick skapar ofta ett bättre utgångsläge för fortsatt diskussion.
  • Monchichier

Det är inte första gången som den där Peder von Schnitzelbaum uttalar sig i nyheter24 den 1 april. Han har visst skolat om sig från jurist till kungens kistmästare på två år

nyheter24.se/nyheter/teknik/837250-snapchats-nya-regler-polisanmaler-alla-under-18-som-dricker-och-roker-pa-bilder

Tingsryd kommuns kommunikationschef har ett väldigt lurigt efternamn om man läser det baklänges och "Trängelvägrarnas" ordförande Gabriel Bark vill vara "anomnym"....

Och det här kryphålet som finns i en lagförordning som inte existerar är ju också ganska uppenbart: På sajten stoppatrangselskatten.se (som inte existerar) kan man läsa att ?den som vrider ner rutorna och har P4 på väldigt hög volym kommer undan skatten, eftersom man då inte längre räknas som fordon, utan som spridare av samhällsinformation?.

Ingen sömnbrist i världen får dig att komma undan med det här. Erkänn bara att du inte läste igenom hela artikeln ;-P

Svar på tråden Är det rätt att skatter ska betala prinsessdopet?