Är det rätt att skatter ska betala prinsessdopet?
Den 8 juni ska prinsessan Madeleine och Chris O'Neills dotter, prinsessan Adrienne, döpas, och som brukligt är vid kungliga begivelser lär en mängd personer bjudas in, Några som inte lär bli inbjudna är bilister i Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Jönköping, Sundsvall, Fagersta, Tingsryd och Sjöbo, trots att dessa ska stå för kalaset.
På dessa orter kommer en särskild trängselskatt tas ut för de som har bilar som tillverkats mellan 2007-2017. Trängselskatten ska även finansiera kungens statsbesök på Seychellerna i höst.
Man kan fråga sig om skattebetalarna verkligen ska bekosta kungafamiljens fester och [arbets]resor. Jag anser inte att vi ska det. Kungafamiljen får ett rejält tilltaget apanage och har egna förmögenheter, och borde kunna betala för sina dop och andra bemärkelser själva. Statsbesök kanske är okej att finansiera med skattepengar, kungen ska ju trots allt representera Sverige. Men som sagt; bröllop, dop o.s.v. tycker jag de ska stå för själva.
Vad anser ni andra? Motivera gärna era svar!
nyheter24.se/nyheter/politik/905812-ny-trangselskatt-i-10-svenska-stader-ska-betala-for-prinsessdopet
PS! Måste säga att nyheter24 inte var så snälla mot Trängselivrarnas ordförande Gabriel Bark.Han ville vara anonym...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-05 12:18
SOM SEXTIOTALIST PÅPEKAR VAR DETTA ETT APRILSKÄMT, JAG VAR OUPPMÄRKSAM OCH GICK PÅ DET. JAG BER SÅ HEMSKT MYCKET OM URSÄKT. JAG ERKÄNNER ATT DET VAR KORKAT AV MIG ATT GÅ PÅ EN SÅ, NU NÄR JAG TÖNKER NÄRMARE PÅ SAKEN, UPPENBART APRILSKÄMT SÅ NI BEHÖVER INTE PÅPEKA DET FÖR MIG...