• annieh897

Hur mycket ytterkläder behöver en tvååring?

Hej på er!
    Jag håller på att se över vår blivande tvåårings garderob inför våren och funderar på vad och hur mycket ytterkläder hon kan tänkas behöva. Hon har ju nått den åldern att hon börjar smutsa ner sig en del...

På förskolan har hon fodrade regnkläder + ofodrade regnkläder. Dessutom en fleeceoverall som hon sover middag i i vagnen, så den funkar som extrakläder.

Hemma har hon i nuläget en fodrad regnoverall, en tunn vindjacka och en vanlig jacka, dvs den står inte emot regn. Vad mer kan hon tänkas behöva?

Tror ni att någon typ av skaljacka vore bra, jag tänker en som står emot regn och smuts? Eller en vanlig regnjacka? Behövs båda kanske?

I byxväg tänkte jag ett par vanliga regnbrallor/galon. Kanske något mer? Tunna överdragsbyxor/skalbyxor?

Tips snälla! Vad behöver en tvååring? Jag vill inte köpa massa saker i onödan men heller inte känna att hon inte har tillräckligt med kläder ifall saker bli blöta. Vi är inte ute i skog eller liknande särskilt ofta men kommer säkerligen besöka lekparker osv. Hur klär ni era tvååringar i vår?

• Svar på tråden Hur mycket ytterkläder behöver en tvååring?
  • Anonym (Lise)

Jag hade lagt till en vanlig fleecetröja/kofta med dragkedja samt ett par tunnare överdragsbyxor som är midjehöga, dvs inget som går upp över magen med hängslen eller så. Praktiskt på lekplats i miitt-emellan-väder (även på sommaren) när det är fuktigt i gräs och sand.

• isolande

Vi har alltid ett set galonkläder, skaljacka och skalbyxor samt polarns vindfleece tröja som "vår"-uppsättning. Beroende på väderlek sätter man något av detta över de "vanliga" kläderna.

För kalla vinterdagar- termojacka och termobyxor.
    För slaskiga vinterdagar- Didrikssons fodrade galonställ.

Åh vad jag längtar till när vi slipper alla dessa ytterkläder!! Sommaren, kom hiiiiit!

• Anonym (M)

Vår tvååring har en softshelloverall, två fleeceställ, två galonställ, skaljacka. Thats it tror jag. På föris har de fortfarande overall eller (mitt på dagen) fleece och galonkläder.

Hemma har hon fleeceställ med softshelloverall (när de slutar med overall flyttar den till föris) över. Om det är lerigt även galonbyxor. Om det regnar har hon fleece och galonställ.

Snart blir det nog galonbyxor med bara fleecejacka hoppas jag :D

• Anonym (A)

På förskolan har min son

- Skaljacka & skalbyxor

- Fleecejacka från PoP

- Regnbyxor

- Vinteroverall (nu i vinter tider)

Hemma har han en ?vanlig? jacka.

Sen under vintern en overall och en vinterjacka. Har inget extra uppsättningar av det andra hemma, tycker bara det är onödigt. Tar isf hem kläderna från förskolan:)

• legomum

När mina grabbar var två hade de skaloverall. Vi hade även regnoverall och en skaljacka.

Under lager på lager efter väder.

När det blev varmare hade de tunna överdragsbyxor då de blev så smutsiga...

Har sådana barn som krälade i sandhögarna och simmade i vattenpölarna... :D

Vi har alltid varit ute mycket och detta fungerande för oss.

• asdfgh

Skalkläder, stövlar, skor, regnvantar, tunna vantar, tunn mössa. Kompletteras med ull/fleece för värmens skull. Ev vindfleece. Vi har inte känt något behov av galon till någondera barnet

Svar på tråden Hur mycket ytterkläder behöver en tvååring?