• elefjant

Råd & tips till osäker person

Hej

Jag är en man i 20-års åldern som sitter fast i livet och jag vet inte hur jag ska
    ta mig vidare. Gick aldrig gymnasiet pga att jag inte visste vad jag ville jobba med
    och så mådde jag dåligt under den perioden så det blev aldrig av. Det gjorde också att jag inte gjorde något annat än att vara hemma. Jag gjorde ett par försök att komma igång men kände att jag inte klarade av det. Så detta gjorde att jag bara blev mer deprimerad, för jag tappade också kontakten med mina kompisar. Just nu har jag ingen att umgås med. 

Nu är jag anmäld på arbetsförmedlingen sen någon månad tillbaka men tycker
    inte direkt jag får någon större hjälp där. Känns som jag måste göra det mesta själv. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna gå vidare och hitta ett jobb, det är inte så lätt att hitta något utan gymnasieutbildning. Eftersom jag aldrig har jobbat heller så kan jag inte få någon ersättning, så jag är helt utan inkomst och har varit det hela tiden. Börjar bli trött och det känns pinsamt att leva på mina föräldrar. 

Något jag vill jobba med är barn, typ på fritids eller dylikt. Finns det någon chans att få jobb som vikarie i min situation? Om inte det har ni något andra jobb att rekommendera? 

Håll er till tråden och ställ frågor, svara mer än gärna.

• Svar på tråden Råd & tips till osäker person
  • Kjell2

Utan gymnaise är det tufft. Du har inte övervägt att försöka klara gymnasiet, via folkhögskola t ex?

• elefjant

Sökte faktiskt till en folkhögskola-kurs genom arbetsförmedlingen som tyvärr inte drog igång för det var för några deltagare som hade sökt. Kursen gick ut på att man får testa på att studera i 3 månader och sen bestämma sig om man vill fortsätta. Nästa kurs drar igång efter sommaren, så det gjorde mig lite mindre sugen att bara sitta och vänta. 

• Kjell2

Sök en massa jobb, lss, vård, städ, lager, krog, disk, servering.

I din situation kan du inte vara allt för kräsen. Ta det du kan få fram till hösten. Hoppas sen på en gymnasieutbildning.

• elefjant

Absolut, det ska jag göra. Är inte så superkräsen just nu så hoppas på att hitta något. 

• Kjell2
    elefjant skrev 2018-04-03 13:46:58 följande:

Absolut, det ska jag göra. Är inte så superkräsen just nu så hoppas på att hitta något. 

Kontakta komun för jobb inom lss, vård och hemtjänst. Brukar behöva sommarvikarie.

Sök efter sommarjobb

Gå runt till krogar, caféer mm och fråga om jobb.

• Meriall

Gå Komvux på internat. Du kommer få kompisar där för alla bor där och du läser in gymnasiet. Vet du inte vad du vill jobba med så gå en allmän linje typ samhälls så kan du bli typ vad som helst sedan.

• Ggrodan

- Skriv en allmän CV profil på arbetsförmedlingens hemsida bland dina sidor som alla arbetsgivare kommer åt. Beskriv här att du är INTRESSERAD att lära dig nya saker att du tar ansvar och att du är villig att växa i yrkeserfarenhet. Ta med olika saker du gillar att presentera dig själv runt och styrk gärna det du brinner för, barn, jobba med barn och fritid/ kultur.

- Tagga ALLA jobb du kan i ditt CV på hemsidan ta även de mindre roliga och boka tid och prata med studievägledare om dina tankar låt de guida dig vidare till studier eller yrken.

- Googla "personligt ombud Stockholm" (eller vad du befinner dig) ring och ställ dig i kö / boka tid för att få mer information / ansöka om personligt ombud.

* Berätta dina tankar för dina föräldrar (om ni har en trygg relation) eller vän/ annan anhörig, låt de som känner dig komma med idéer och pusha dig.

* Prova jobba först -utvördera jobbet efteråt. Det som gör ett arbete roligt är främst tryggheten med kollegor bra arbetsmiljö och bra chef som tar hand om sina anställda, vad du gör i jobbuppgift är inte alls det som styr hur du trivs på ett jobb, you never know! Så prova allt du får intervju till och tacka ja till första bästa jobb.

* sätt upp små mål i meningar anteckna 3 saker du ska fokusera på t.ex "Att våga nya saker" / Att vara öppen / Att anstränga dig

• elefjant
    Kjell2 skrev 2018-04-03 13:51:31 följande:
    Kontakta komun för jobb inom lss, vård och hemtjänst. Brukar behöva sommarvikarie.

Sök efter sommarjobb

Gå runt till krogar, caféer mm och fråga om jobb.
    Ja, jag ska kolla lite vad som finns. Tack för engagemanget! 
  • elefjant
    Ggrodan skrev 2018-04-03 15:23:26 följande:

- Skriv en allmän CV profil på arbetsförmedlingens hemsida bland dina sidor som alla arbetsgivare kommer åt. Beskriv här att du är INTRESSERAD att lära dig nya saker att du tar ansvar och att du är villig att växa i yrkeserfarenhet. Ta med olika saker du gillar att presentera dig själv runt och styrk gärna det du brinner för, barn, jobba med barn och fritid/ kultur.

- Tagga ALLA jobb du kan i ditt CV på hemsidan ta även de mindre roliga och boka tid och prata med studievägledare om dina tankar låt de guida dig vidare till studier eller yrken.

- Googla "personligt ombud Stockholm" (eller vad du befinner dig) ring och ställ dig i kö / boka tid för att få mer information / ansöka om personligt ombud.

* Berätta dina tankar för dina föräldrar (om ni har en trygg relation) eller vän/ annan anhörig, låt de som känner dig komma med idéer och pusha dig.

* Prova jobba först -utvördera jobbet efteråt. Det som gör ett arbete roligt är främst tryggheten med kollegor bra arbetsmiljö och bra chef som tar hand om sina anställda, vad du gör i jobbuppgift är inte alls det som styr hur du trivs på ett jobb, you never know! Så prova allt du får intervju till och tacka ja till första bästa jobb.

* sätt upp små mål i meningar anteckna 3 saker du ska fokusera på t.ex "Att våga nya saker" / Att vara öppen / Att anstränga dig

Otroligt mycket bra tips att ta med sig, tack så mycket! 
    Börjar med att skriva ett bra CV och sen lite personliga brev.
  • elefjant
    Meriall skrev 2018-04-03 14:43:58 följande:

Gå Komvux på internat. Du kommer få kompisar där för alla bor där och du läser in gymnasiet. Vet du inte vad du vill jobba med så gå en allmän linje typ samhälls så kan du bli typ vad som helst sedan.

Tror inte det finns något internat på det komvux som ligger i min stad men får undersöka saken mer. Tack ändå! 
  • Meriall
    elefjant skrev 2018-04-03 16:31:18 följande:

Tror inte det finns något internat på det komvux som ligger i min stad men får undersöka saken mer. Tack ändå! 

Poängen är att det inte behöver vara i din stad eftersom du bor på skolan, kan vara var som helst i landet :)
  • äldreochklokare

Det finns massor av folkhögskoleutbildningar du kan söka men du måste göra det nu, för ansökningstiden för de flesta går ut om ca en månad. Du kan behöva flytta till annan kommun och gå utbildning där. Eftersom du är så ung kan det finnas stor chans att du kan få hjälp av din hemkommun med att de kan ge ekonomiskt bidrag till en folkhögskoleutbildning (lite osäker på hur de drar gränserna pga åldrar) men man kan ju ta vanligt studielån för att läsa på folkhögskola. 

Det kan heta olika men varje kommun ska ha någon form av ansvarsenhet för ungdomar som inte går gymnasiet och jag tänker att du bör varit i kontakt med dem när du inte startade gymnasiet? 
    I vår kommun heter Kommunala aktivitetsansvaret, så nåt liknande kanske det kan heta där du bor. Googla på kommunens hemsida, kontakta dessa och be om hjälp! 

• Physalis

Tycker ocksö internat komvux eller folkhögskola är något bra för den som blivit en hemmasittare.

Jag känner två stycken som tagit tag i sina liv och börjat plugga upp sina betyg på internat. Den ena började först och den andra blev inspirerad och gjorde samma sak. Båda kom hemifrån och kunde "växa upp" eftersom de inte hade mamma och pappa till hans/ ivägen längre. Båda fick väldigt många nya vänner och fann även kärlek under sina studier där.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Råd & tips till osäker person