• Anonym (Orolig)

Ni som förlorat någon nära, hur gör ni med Facebook?

Jag har förlorat en nära anhörig. Nu slog det mig häromdagen att jag när som helst under året kan få en tillbakablick av Facebook där denna finns med. Ni vet "Idag för 5 år sedan". Hur har ni andra hanterat det? Har det känts bra att bli påmind om den som inte längre lever eller har det varit plågsamt (det är det jag är rädd för)? Kan man stänga av den där funktionen eller vad man ska kalla det så att man inte får tillbakablickar?

• Svar på tråden Ni som förlorat någon nära, hur gör ni med Facebook?
  • riboflavin

Jag har faktiskt inte ens övervägt detta, minnen är för mig något bra även om de kanske kan påminna om sorg man känner. På vilket sätt är det svårt för dig när något blir sorgligt?

Jag ser gärna tillbaka på minnen med personer som inte längre är i livet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Långbenopluto

Jag njuter av dom tillbakablickarna eftersom det visar glädjen jag känner över att ha haft den personen i mitt liv.

• sextiotalist
    riboflavin skrev 2018-04-03 11:20:24 följande:

Jag har faktiskt inte ens övervägt detta, minnen är för mig något bra även om de kanske kan påminna om sorg man känner. På vilket sätt är det svårt för dig när något blir sorgligt?

Samma här, har några vänner som gått bort som jag har haft som vänner på Facebook, och när det kommer upp minnen, så blir jag varm, jag blir påmind om personerna och det tycker jag om.
    Ibland söker jag upp deras sida och minns allt det roliga som vi varit med om, sorgligt, absolut, men glädjen att de funnits i mina liv är desto större.
  • Anonym (Orolig)
    riboflavin skrev 2018-04-03 11:20:24 följande:

Jag vet inte om det blir svårt för mig. Det har inte hänt än. Jag är mer orolig för om det kommer att kännas svårt. Men kanske är det tvärtom bra.
  • riboflavin
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-03 11:41:42 följande:

Jag vet inte om det blir svårt för mig. Det har inte hänt än. Jag är mer orolig för om det kommer att kännas svårt. Men kanske är det tvärtom bra.

Mitt råd är att ta det när det kommer och då känna efter och i så fall hantera det då. Att oroa sig nu kommer bara stressa dig. Sörj och minns din släkting i din takt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Hm)
    riboflavin skrev 2018-04-03 12:25:30 följande:
    Mitt råd är att ta det när det kommer och då känna efter och i så fall hantera det då. Att oroa sig nu kommer bara stressa dig. Sörj och minns din släkting i din takt.
    Håller med
  • OlgaElvira

När min bror gick bort så lade jag ut ett meddelande på hans sida att han avlidit. Sedan skickade jag in en kopia av hans  dödsfallsintyg till Facbook och bad dem stänga ner hans sida.
    Man kan också ange någon som man vill ska ta hand om Facebooksidan när man dör, jag har angett min äldste son. Facebook har rutiner för sånt. Men det är bra att låta de dröja ett tag innan man tar tag i detta, allt har sin tid

• sextiotalist
    OlgaElvira skrev 2018-04-03 12:33:25 följande:

När min bror gick bort så lade jag ut ett meddelande på hans sida att han avlidit. Sedan skickade jag in en kopia av hans  dödsfallsintyg till Facbook och bad dem stänga ner hans sida.
    Man kan också ange någon som man vill ska ta hand om Facebooksidan när man dör, jag har angett min äldste son. Facebook har rutiner för sånt. Men det är bra att låta de dröja ett tag innan man tar tag i detta, allt har sin tid

Jag är tacksam att mina vänners släktingar inte stängt ner facebooksidor, på årsdagar är vi flera som går in och skickar en tanke.
  • Anonym (Orolig)
    sextiotalist skrev 2018-04-03 12:46:29 följande:
    Jag är tacksam att mina vänners släktingar inte stängt ner facebooksidor, på årsdagar är vi flera som går in och skickar en tanke.
    Det kanske är ett bra sätt att bearbeta sorgen och att minnas?
  • sextiotalist
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-03 15:47:43 följande:
    Det kanske är ett bra sätt att bearbeta sorgen och att minnas?
    Någon gång under gymnasiet så läste vi en novell om minnet om en död man. Där tanken var att så länge någon minns personen är han inte helt död. Minns inte vad författaren heter, men jag minns att den sista stycket handlade om att en text av eller om honom försvann i en rännsten.
    Jag är inte helt säker på innehållet (någon litteraturkunnig kanske vet). Men jag gillar tanken, så länge man påminns om personen, så länge finns personen kvar, inte fysiskt, men i tanken, och är då inte riktigt död.
Svar på tråden Ni som förlorat någon nära, hur gör ni med Facebook?