Köpa hus med killen, vem äger hur mycket?
Hej alla!
Är helt ny här och ber så mycket om ursäkt om min tråd hamnade helt fel nu, men har lite frågor då jag nu står inför en väldigt stor förändring i mitt liv. Admin får gärna flytta tråden
Är nämligen så att jag och killen har sen några år tillbaka dejtat och nu senaste året bott tillsammans och äntligen kommit fram till en punkt där vi vill skaffa oss ett semesterställe/ weekend ställe på landet tillsammans.
Dessvärre har vi lite olika synpunkter ang ägandet av fastigheten och skulle gärna vilja ha lite synpunkter från andra personer som är helt opartiska.
Idag bor vi i en storstad (ej i sverige) i killens lägenhet. Hittills har arrangemanget varit att jag betalar mat och andra husgeråd, står för städning och sticker till till hyran när det behövs samt tar hans hundar till veterinär och betalar de gånger han själv inte är me och även betalat för hans dotters mat och annat om hon akut behövt och han inte kunnat hjälpa.
Nu när vi kollar på att köpa något tillsammans kommer det vara jag som betalar ungefär 90% av bostaden av mina egna pengar samt jag som kommer stå på lånet.
Tanken har varit att jag ska stå för räntan( och amorteringen) och han för fastighets skatt och andra kostnader som kommer i samband med husägande. Dessa kostnader kommer hamna på ungefär samma summa= vi har ungefär samma kostnad på huset.
Nu kommer vi till dilemmat. Vi ska självklart skriva papper mellan oss, men vi är lite oense om detta.
Han vill självklart inte lägga pengar på en fastighet om det sen skulle visa sig att vi delar på oss och ska sälja och att han då betalt pengar och inte äger mer än 10% av fastigheten, vilket jag förstår.... MEN, skulle vi dela på oss är det ju jag som står på lånet och lagt ut alla mina besparingar på ett hus som han vill säga att han äger (som exempel) hälften av... för mig känns det obekvämt att veta att det är jag som gått in med så stora summor och sen i slutändan (inte för att jag vill eller tror det) om vi delar på oss att jag kommer gå ut som "förlorare" där han faktiskt har "tjänat" en slant vid en försäljning.
Enligt mig har ju även jag en omkostnad (räntan) på lånet som är i ungefärlig summa som han lägger ut i skatter m.m.
Är det någon som har något förslag eller synpunkter på detta? vi har själva olika förslag på lösningar.... varav ett är att vi väntar med att köpa tills han kan inkomma med hälften av kostnaden men känns tråkigt när man hittat drömfastigheten, ett annat där jag betalar halva hyran på lägenheten så han inte känner att han betalar för mitt boende i stan och att allt delas (vilket är svårt då kulturen är att man äter ute ofta och att mannen alltid betalar för aktiviteter och restauranger samt taxi) där han inom x år kommer bygga upp sin % av ägandet av fastigheten. Dock så vill han inte att det räknas att jag står för räntan utan det är isåfall min "förlust" för att det kommer ta för många år för honom att "jobba upp" sin % av ägandet.
Vi är absolut inte osams, men ingen av oss känner sig helt rättvist behandlade i den andres förslag.... någon som varit i liknande situation eller kan ge tips och råd?
tacksam för svar