• Svar på tråden Är det okej att censurera äldre barnlitterarur- enkät.
  • fluu

Jag tycker att det är väldigt, väldigt farligt att göra så. Som att försöka radera historien. Ska dagens barn tro att det alltid varit som nu? Jag tycker att äldre barnlitteratur är ett utmärkt pedagogiskt verktyg när det gäller att prata med barn. Här hemma pratar vi om ord som är nedsättande, om barnaga osv. Skitbra!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gahadas
    fluu skrev 2018-04-01 15:19:36 följande:

Jag tycker att det är väldigt, väldigt farligt att göra så. Som att försöka radera historien. Ska dagens barn tro att det alltid varit som nu? Jag tycker att äldre barnlitteratur är ett utmärkt pedagogiskt verktyg när det gäller att prata med barn. Här hemma pratar vi om ord som är nedsättande, om barnaga osv. Skitbra!

Håller med. Det är ungefär att ta bort gamla Hitler-tal från youtube. Det är en del av historien och bara för att dom tas bort betyder det inte att det inte hänt.
  • Tecum

Helt fel att ändra, det är en form av historierevision och det är något som i andra sammanhang anses väldigt farligt och suspekt. Sådant som diktatorer sysslar med. Nervösa PK-ister ska hållas kort!

• Pentra

Helt fel, och farligt. Förvanskar vi vår historia så kan vi inte lära oss utav den. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• nattuw
    Bella3724 skrev 2018-04-01 15:09:16 följande:

Jag håller på och skriver en uppsats om censur av äldre barlitteratur, och skulle gärna vilja få lite koll på vad folk tycker. Tack på förhand!

Den som vill förbjuda och censurera gårdagens barnböcker vill censurera de böcker som lästes av de generationer som grundade FN, skapade välfärdssamhällen, införde mänskliga rättigheter och lyfte enorma mängder människor ur fattigdom.
  • Fennyxx

Alltså.. jämför ni moderniserade nyutgåvor av barnböcker med censur? ? ?

• Themis

Jag tycker att i så fall borde man göra som i studentutgåvorna av Shakespeares pjäser, där det finns fotnoter på nästan varje sida för att förklara vad vissa ålderdomliga uttryck betyder, eller förklara vem en kulturpersonlighet eller annan person i tiden var, när det krävs för att fatta sammanhanget.

Sätt fotnoter då där man har bytt ut ord och ha med ursprungsorden i alla fall längst bak så att läsaren förstår att boken är ändrad och hur den är ändrad.

Då kan man fortfarande ha diskussionen med sitt större barn om hur det var, men läsa boken i en form som passar bättre nu, för mindre barn.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Madicken Madicken
    Fennyxx skrev 2018-04-03 18:04:45 följande:

Alltså.. jämför ni moderniserade nyutgåvor av barnböcker med censur? ? ?

Nej, då har du missat debatten.
  • Vincent Vance
    Madicken Madicken skrev 2018-04-05 15:18:38 följande:
    Nej, då har du missat debatten.
    Har du något (modernt) exempel på när det har hänt att barnböcker censurerats (i Sverige)? 
  • Madicken Madicken

När jag var liten läste jag en bok om en liten pojke som.

bodde i afrika. "Hans skinn är svart. Han är neger." Sånt kan du inte hitta idag. Texten är borta och utbytt mot nya bokstäver.

Svar på tråden Är det okej att censurera äldre barnlitterarur- enkät.