• ColFiber

Fördomar/stereotyp om Lundensare/Lundabor?

Hej!

Vad har ni för fördomar/stereotypiseringar om Lundensare/Lundabor? Både de som är födda och uppväxta där men kanske även inflyttade studenter och övrigt.

Har har lite blandade åsikter om Lund men oftast har dessa personer kommit från Malmö som av någon anledning inte gillar eller har en lustig bild av Lund.

• Svar på tråden Fördomar/stereotyp om Lundensare/Lundabor?
  • Anonym (Stereotypinnan)

Stroppar med backslick / vill se rika ut och tror de är märkvärdiga för att de går på Lunds universitet. Jag svär. Jag har aldrig sett så många människor se likadana ut i stil i klädval och arrogans i Sverige.

Detta ser man även på Öland.

• Rosebud

Det är nu trettio år sedan jag bodde i Lund, men minnet av den säregna dialekten finns kvar. Lundaskånskan är lika speciell som Ystadditon.

Stan vimlar av svårt kluriga människor som för längesen förstått allting långt tidigare än du och jag, men där finns också massvis med hangarounds och wannabees. Den som t ex är tingsmeriterad i Lund, är nog ingen man skall räkna bort. Somliga i orangea overaller är heller icke av denna världen. Utbildningarna i vissa grenar formligen stinker klass och status.

• Anonym (Malmöit)
    ColFiber skrev 2018-04-01 14:28:11 följande:

Hej!

Vad har ni för fördomar/stereotypiseringar om Lundensare/Lundabor? Både de som är födda och uppväxta där men kanske även inflyttade studenter och övrigt.

Har har lite blandade åsikter om Lund men oftast har dessa personer kommit från Malmö som av någon anledning inte gillar eller har en lustig bild av Lund.

I Malmö har man fötterna på marken. Att komma till Lund med alla uppnästa var en toral kulturchock!

Jag har aldrig mött så konstiga människor!

Set är inte bara vi från Malmö utan även andra städer. Jag jobbade på ett stort företag i Lund där filk från hela landet jobbade. Alla hade samma syn på Lundabor. Det är en mycket speciell stad med invånare olika några andra man mött i Sverige och även bara i Skåne.
  • Anonym (Lite blandat)

Ja du, studenterna är lite för sig själv tycker jag men har uppfattningen att dem som studerar i Lund anser sig bättre än andra.

Sedan lund i stort, Skånes fina stad med högre status i allmänhet och det märks på människorna också så klart, det är fint att bo här. Sedan har det ju börjat gå lite utförs här också.

Tror mycket ligger i förväntningar och bilden av städer även om den bilden inte stämmer.

Lund - Akademin, hög status, hög inkomst, lungt, säkert, mindre stad med mycket av sin forna glans i behåll.

Malmö - Lägre status, höghus, stort, osäkert, möllan, låg inkomst och utbildning.

Svar på tråden Fördomar/stereotyp om Lundensare/Lundabor?