• Regndamen

Hjälp med engelska

Hej.

Min dotter går i trean, och har problem med engelskan. Har någon något tips om appar, spel eller liknande som kan användas för att hjälpa? Andra tips?

• Svar på tråden Hjälp med engelska
  • Pr0nographic

Min 8åring kan flytande engelska.

Vi ser bara på engelska barnfilmer (halleluja) och jag rekommenderar verkligen att se sånt på engelska med engelsk text iställer för dubbad svenska.

• nnnnnnnn

Finns korsordsappar där man kan byta språk till engelska. Tex Happi stavar.

Annars är finns det pysselböcker i vanliga mataffären här, med ord, korsord osv. Så får man sätta klistermärken när man är klar med en sida.

Låna böcker på biblioteket. Börja ha engelskt tal och svensk text på filmer ni ser tillsammans.

• äldreochklokare

Ha svensk text först om ni ser på film med engelskt tal. Om det är stor diskrepans mellan förståelsen och det engelska talet/texten så kan det upplevas som för svårt och då hjälper det inte. Men det vet du bäst vilken nivå som funkar. Sedan kan man absolut ha engelsk text på. 

Böcker på engelska, gärna pysselböcker och annat i lagom nivå är toppen! Spel, både riktiga spel eller på datorn finns det säkert flera på engelska, jag är inte så kunnig om det. 

All forskning visar att yngre barn lär sig bäst genom att lyckas (inte att misslyckas, som man som vuxen kan tänka, att man lär av sina misstag men det funkar inte förrän man är ca 15 år), därför oerhört viktigt att inte ta till för svåra saker (men heller inte för lätta). Prata gärna lit engelska hemma ibland också, tex vad saker på matbordet heter osv. 

Den här sidan är för skolbruk. Du behöver titta igenom om det är något ni kan använda innan du släpper dottern på den, så det inte bara blir förvirrande.  
    www.michellehenry.fr/prep2.htm  (länken är direkt in till prepositionsövningar men det finns ju annat på sidan)

Svar på tråden Hjälp med engelska