• Stjaartis

    Ärrbildning på äggstockar

    Ja som rubriken lyder så har jag, efter en klamydiainfektion från 11 år tillbaka, ärrbildning på äggstockarna.

    Jag och min fästman har i 19 månader försökt att bli gravida men nepp, ännu har inget tagit sig!

    Grejen är att när läkarna genom en titthålsoperation hittade ärrbildningen så tog dom bort så mycket dom kunde men kunde inte ta bort allt då skulle jag riskera en större blödning, dom sa då också att om jag någon gång försöker bli gravid och inget händer så får dom ta bort resten ???? detta hände alltså för 10 år sen, så jag har gått med det här så pass länge!

    Har varit på infertilitetskliniken på vårat första möte men är sjukt orolig!

    Så min fråga till er är om någon har varit i samma sits? Alltså inte blivit gravida pga detta och hur ni sen gick tillväga! Tog ni bort ärrvävnaden och blev sen gravida eller står ni fortfarande och trampar?

    Tack för hjälpen!! ?

  • Svar på tråden Ärrbildning på äggstockar
  • Anonym (Led)

    Du menar äggledarna va? För det är där man burkar då skador och ärr efter klamydia.

  • Anonym (Led)
    Stjaartis skrev 2018-03-30 18:40:06 följande:

    Alltså så tänker jag med, men läkarna sa äggstockarna :o


    Hmm märkligt
  • Anonym (.)
    Stjaartis skrev 2018-03-30 18:40:06 följande:

    Alltså så tänker jag med, men läkarna sa äggstockarna :o


    Är du säker på att det beror på klamydian då? Har aldrig hört att man skulle få ärrbildning på äggstockarna av klamydia bara äggledarna men det är ovanligt. Däremot endometrios kan inte sällan ge ärrbildningar på äggstockar och andra delar . Är det säkert att det inte är endo du har? Då brukar man nämligen få göra titthålsoperation och avlägsna ärrvävnad om man har svåra symtom
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2018-05-15 14:36:24 följande:

    Är du säker på att det beror på klamydian då? Har aldrig hört att man skulle få ärrbildning på äggstockarna av klamydia bara äggledarna men det är ovanligt. Däremot endometrios kan inte sällan ge ärrbildningar på äggstockar och andra delar . Är det säkert att det inte är endo du har? Då brukar man nämligen få göra titthålsoperation och avlägsna ärrvävnad om man har svåra symtom


    Man gör dessutom inget åt skadade äggledare pga klamydia och andra infektioner längre utan kör med ivf direkt
  • Anonym (Led)
    Anonym (.) skrev 2018-05-15 14:38:42 följande:

    Man gör dessutom inget åt skadade äggledare pga klamydia och andra infektioner längre utan kör med ivf direkt


    Sanning med modifikation. Tex om man bara har lite ärrvävnad behöver man ibland operera bort äggledaren så att man inte ska få utomkveds.
  • Anonym (.)
    Anonym (Led) skrev 2018-05-15 15:11:22 följande:

    Sanning med modifikation. Tex om man bara har lite ärrvävnad behöver man ibland operera bort äggledaren så att man inte ska få utomkveds.


    men det låter ändå konstigt att en klamydiainfektion skulle ge ärrvävnad på äggstockarna . Det låter snarare som endometrios
  • Anonym (Led)
    Anonym (.) skrev 2018-05-15 15:25:15 följande:

    men det låter ändå konstigt att en klamydiainfektion skulle ge ärrvävnad på äggstockarna . Det låter snarare som endometrios


    Absolut!
Svar på tråden Ärrbildning på äggstockar