• RJEL

jobba under föräldraledighet ?

Har en fråga angående att jobba under föräldraledighet.

Vet att om jag hoppar in och jobbar visa dagar så kan jag inte ta ut föräldradagar för dom dagar samtidigt.

Men till min fråga.
    Jag är föräldraledig ifrån min fasta anställning. Har en anställning på 52%.
    Får jag hitta ett annat jobb under min föräldraledighet och hoppa in exempelvis helger elr måste jag meddela mitt jobb elr får jag endast hoppa in på det jobbet ?

• Svar på tråden jobba under föräldraledighet ?
  • Långbenopluto

Ja, du måste prata med din chef, för hon/han kan säga nej om du jobbar med konkurrerande verksamhet.

• Hermioney

Men förutom konkurrerande verksamhet får TS jobba var hon vill utan att meddela nuvarande chef oavsett om hon är föräldraledig eller ej.

• RJEL
    Hermioney skrev 2018-04-02 15:21:37 följande:

Men förutom konkurrerande verksamhet får TS jobba var hon vill utan att meddela nuvarande chef oavsett om hon är föräldraledig eller ej.

Jag är personlig assistent så jag får alltså inte jobba som de utan att prata med min arbetsgivare ?
    Men allt annat är okej ? :)
  • Hermioney
    RJEL skrev 2018-04-02 21:34:08 följande:

Jag är personlig assistent så jag får alltså inte jobba som de utan att prata med min arbetsgivare ?

Men allt annat är okej ? :)

Jag har svårt att tro att Personlig assistent skulle omfattas av det.
  • Jemp
    Hermioney skrev 2018-04-02 15:21:37 följande:

Nja är det verkligen så?

Föräldraledighet har man såklart rätt till, men man har ingen generell rättighet till tjänstledighet för annat jobb. Varför blir det annorlunda för att ts påstår sig vara föräldraledig?
  • RJEL

Har bara tänkt att hoppa in lite helger då och då. Jobba lite extra.
    Kommer även säga till mitt nuvarande jobb att ja finns tillgänglig att fråga om att jobba på helger .

• Anotherone

Många kollektivavtal har en paragraf som säger att medarbetare är skyldiga att uppge om de har en bisyssla, dvs ett annat arbete/ uppdrag.

Man kan ha egen firma, vara ledamot i sin bostadsrättsförening eller jobba deltid någon annanstans. Det är då upp till arbetsgivaren att avgöra om man kan ha kvar bisysslan eller inte. Och det har inte bara med konkurrerande verksamhet att göra utan jag som chef kanske anser att detta tar för mycket tid i anspråk att du antagligen inte kan fullgöra din tjänst på arbetsplatsen. Eller om du jobbar dag på schema hos mig och natt hos någon annan... hur pigg är du då när du kommer för att jobba?

Man skulle också kunna anse, som någon skrev ovan, att rätten till föräldraledighet faller om du kan arbeta någon annanstans. Då kan din arbetsgivare tycka att du ska jobba hos dem istället.

Svar på tråden jobba under föräldraledighet ?