• Pissarro2

Finns det frågor som man inte får ställa?

Anser ni att det finns någon fråga som man inte får eller inte bör ställa till någon? Om det finns det, varför tycker ni i så fall den frågan inte får/bör ställas?

• Svar på tråden Finns det frågor som man inte får ställa?
  • Anonym (.)

"Är du gravid"? till en som man inte är säker på är gravid.Tungan ute

• TeresB
    Pissarro2 skrev 2018-03-28 12:31:02 följande:

Anser ni att det finns någon fråga som man inte får eller inte bör ställa till någon? Om det finns det, varför tycker ni i så fall den frågan inte får/bör ställas?

Vad för frågor man kan ställa beror ju helt på vilken relation man har till den man ställer frågan till, och i vilken situation och sammanhang man ställer frågan.

En fråga kan vara absolut ok i ett sammanhang och absolut förbjudet i ett annat.

• OlgaElvira

Ja, det finns frågor man inte bör ställa om man vill bli betraktad som en socialt välfungerande person och alldeles som TeresB poängterar. Vad som är lämpligt och olämpligt beror helt på situationen. Att kunna göra en sån bedömning ingår i social kompetens.

• Pissarro2
    TeresB skrev 2018-03-28 12:38:50 följande:
    Vad för frågor man kan ställa beror ju helt på vilken relation man har till den man ställer frågan till, och i vilken situation och sammanhang man ställer frågan.

En fråga kan vara absolut ok i ett sammanhang och absolut förbjudet i ett annat.
    Vad betyder det att en fråga är absolut förbjuden då? Vad är konsekvensen av att ställa en sådan fråga och vad skulle det kunna vara? Det låter väldigt farligt i mina öron om frågor är förbjudna. Frågor är ju inget annat än frågor så de borde inte vara förbjudna, men däremot beror ju situationen på vilka frågor som är mer eller mindre lämpliga anser jag.

• Pissarro2
    OlgaElvira skrev 2018-03-28 13:04:03 följande:

Ja, det finns frågor man inte bör ställa om man vill bli betraktad som en socialt välfungerande person och alldeles som TeresB poängterar. Vad som är lämpligt och olämpligt beror helt på situationen. Att kunna göra en sån bedömning ingår i social kompetens.

Men hon skriver ju att vissa frågor är absolut förbjudna i vissa situationer. Antar det var en överdrift?
  • Pissarro2

Men jag antar att vissa frågor kan antas vara förbjudna i viss grad om de påminnner om hot eller kränkande och något som varslar om att personen kommer bryta mot lagen.

• Anonym (k)
    Pissarro2 skrev 2018-03-28 13:31:09 följande:
    Vad betyder det att en fråga är absolut förbjuden då? Vad är konsekvensen av att ställa en sådan fråga och vad skulle det kunna vara? Det låter väldigt farligt i mina öron om frågor är förbjudna. Frågor är ju inget annat än frågor så de borde inte vara förbjudna, men däremot beror ju situationen på vilka frågor som är mer eller mindre lämpliga anser jag.
    Hon menar inte förbjudet i lagens mening. Men att fråga en arbetskamrat som gått upp i vikt om denna är gravid är en mkt olämplig fråga, däremot kan man fråga sin syster det om man har en bra relation till henne. Som exempel.

Det kallas att vara socialt kompetent, att kunna känna av situationer och veta när man ska vara tyst/inte fråga och när det är OK.
  • Pissarro2
    Anonym (k) skrev 2018-03-28 14:28:11 följande:
    Hon menar inte förbjudet i lagens mening. Men att fråga en arbetskamrat som gått upp i vikt om denna är gravid är en mkt olämplig fråga, däremot kan man fråga sin syster det om man har en bra relation till henne. Som exempel.

Det kallas att vara socialt kompetent, att kunna känna av situationer och veta när man ska vara tyst/inte fråga och när det är OK.
    Jo det är ju självklart att man typ inte frågar nån "Varför är du så ful för?" när man själv tycker personen är ful. Det lär ju såra personen.

Jag syftade mer på att det kanske finns vissa frågor som av nån anledning har fått tabu, men som egentligen inte borde ha tabu. Ja som Anna60 skrev att man får inte fråga en same hur många renar hen har.
  • TeresB
    Pissarro2 skrev 2018-03-28 13:31:09 följande:
    Ja du.. förbjudet är väl kanske felformulerat.. iaf om man befinner sig på Svensk mark.

Men exempel.. du och din nära vän pratar om framtid och familj.. du frågar henne om hon planerar att bli gravid inom en snar framtid.. helt ok fråga!

Du sitter och intervjuar en kvinna för en tjänst och ställer samma fråga, planerar hon att bli gravid inom närmsta tiden?
    BIG NO NO.. är hon inte rätt person för tjänsten och sedan hävdar att det handlar om deras familjeplaner så kanske det bli kostsamt. 
Svar på tråden Finns det frågor som man inte får ställa?