• Anonym (Bonusmamma)

När den ena får men inte den andre..

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 2. Vi har två barn i lägre skolåldern, lika gamla, som är varandras bästa vänner numera.

Mitt barn har haft ett intresse sedan hen var väldigt liten och det har hängt med år efter år. Jag och exet har alltid varit överens om att barnet ska få börja med detta på fritiden, först bestämde vi i samband med skolstart.

Bonusen har med tiden snappat upp mitt barns intresse. De leker konstant lekar som har med detta att göra. Denna hobby är DYR och inget jag och min sambo har råd att ge barnen på egen hand, utan kostnaden måste delas med respektive förälder. För ett tag sedan kom jag och exet fram till att vårt barn ska få börja nu. Det är inte rätt mot vårt barn att hen aldrig får börja pga nya familjer. Jag och sambon erbjuder samma till alla barnen dock. Vi betalar hälften och ställer upp och kör och är med på aktiviteten.

Men så tog mamman själv upp att barnet frågat en del och att hon funderar på att låta barnet börja. Barnen stod bredvid och har varit så inställda på att de ska få gå tillsammans sedan dess. För några dagar sedan så skrev hon att hon ångrat sig.

Jag känner mig nu helt förtvivlad. Vi har inte råd att lägga ut hela summan för barnet själva och hen kommer bli så fruktansvärt ledsen. Hur ska man berätta? Sambon tycker att vi ska berätta som det är, att vi inte har råd att betala allt själv och att mamman inte vill betala resten. Jag vill inte att barnet ska känna sig sviken av sin mamma. Men det innebär ju någonstans att vi sviker, eftersom vi ger det ena barnet möjligheten men inte det andra. Jag vet att barnet kommer att fråga mig om detta och tjata på mig om det och nu kan jag inte tänka på något annat. Vad ska vi säga? Hur ska vi tänka? Hur ska vi göra det så bra som möjligt?

• Svar på tråden När den ena får men inte den andre..
  • Anonym (Nej)

Vadå ska det ena få börja men inte det andra? Nej det är inte okej. Antingen börjar båda eller ingen. Det måste ni ju förstå själva. Och om det är dyrt kanske mamman inte har råd helt enkelt. Hon kanske har räknat och insett att det inte funkar. Och nej ni kan såklart inte låta bara ena börja. Det är ju elakt om något.

• v i r r a

Om ni inte kan låta båda barnen börja så kan ingen börja. Allt annat är hemskt.

Jag är säker på att det kommer ligga kvar som ett sår om ni låter det ena börja men inte det andra. Låter ni ingen av dem börja så kan de bli besvikna ett tag men förstå när de blir äldre/vuxna.

• Anonym (kl)

Jag hänger inte med. Har ni ett gemensamt barn och din sambo ett barn, och dessa är lika gamla?

Men som ovanstående skriver, nu när det visar sig att bonusens mamma inte har råd, då får båda skippa det. Annars är det orättvist.

• Pope Joan II

I ett sådant, för min del utopiskt, fall hade jag hellre skurit av mig armen än att låta bli att ordna så att båda barnen fick gå på aktiviteten. Kan ni verkligen inte finansiera även det andra barnets deltagande? Inget som går att dra ner på, ingen möjlighet att arbeta extra? Kan mamman tänka sig att skjuta till något om än inte hela beloppet? Finns mor- eller farföräldrar som kan tillfrågas om någon mindre sponsring?

Måste vara hemskt att ha så usel ekonomi att man är utlämnad åt hur andra väljer att göra och inte. Hade jag aldrig klarat. 

• Anonym (kl)
    Anonym (kl) skrev 2018-03-28 11:03:09 följande:

Jag hänger inte med. Har ni ett gemensamt barn och din sambo ett barn, och dessa är lika gamla?

Men som ovanstående skriver, nu när det visar sig att bonusens mamma inte har råd, då får båda skippa det. Annars är det orättvist.

Läser igen och ser att jag missuppfattat.
  • Anonym (Jo!)

Jag och min ena syster var och är bästisar genom hela livet, sedan barnsben. Vi har gått på olika aktiviteter efter skolan även om vi ville gå på samma.

Det är väl bara bra att lära känna andra barn också tänker jag. Barnen fattar väl inte om ena alternativet är dyrare än det andra! Så länge inte den andra sitter hemma och väntar på sin bästis borde det väl va ok?

• Pope Joan II
    Anonym (Jo!) skrev 2018-03-28 11:13:03 följande:

Jag och min ena syster var och är bästisar genom hela livet, sedan barnsben. Vi har gått på olika aktiviteter efter skolan även om vi ville gå på samma.

Det är väl bara bra att lära känna andra barn också tänker jag. Barnen fattar väl inte om ena alternativet är dyrare än det andra! Så länge inte den andra sitter hemma och väntar på sin bästis borde det väl va ok?

Fast här handlar det ju om två barn som blivit varandras bästa vänner och som båda vill gå på just den aktuella aktiviteten. I annat fall hade det naturligtvis inte alls spelat någon roll om de gått på två olika (och olika dyra) aktiviteter.
  • LFF
    Anonym (Nej) skrev 2018-03-28 10:56:47 följande:

Vadå ska det ena få börja men inte det andra? Nej det är inte okej. Antingen börjar båda eller ingen. Det måste ni ju förstå själva. Och om det är dyrt kanske mamman inte har råd helt enkelt. Hon kanske har räknat och insett att det inte funkar. Och nej ni kan såklart inte låta bara ena börja. Det är ju elakt om något.

Fast varför ska inte TS barn få gå bara för att bonusens föräldrar inte kan betala den kostnaden för aktiviteten? Det är ju helt galet det med! Det som är fel är att bonusens mamma sagt ok först för att sen ångra sig.
  • Anonym (Jo!)
    Pope Joan II skrev 2018-03-28 11:16:07 följande:

Fast här handlar det ju om två barn som blivit varandras bästa vänner och som båda vill gå på just den aktuella aktiviteten. I annat fall hade det naturligtvis inte alls spelat någon roll om de gått på två olika (och olika dyra) aktiviteter.

Jag menar att barnen kanske får nya vänner och inte känner att de Måste vara tillsammans hela tiden.. Man kan ju i alla fall ge det en chans. Det funkade finfint för oss. Visst vi tjatade säkert om att få gå på samma, men det växer man ju ifrån.

Jag tycker det är värre om nu ena barnet har ett tydligt intresse och engagemang, eventuellt talang. Det hade inte jag velat hindra. Visst, det kan den andra också ha, men det verkar inte lika utforskat och därför finns ju möjlighet att hitta nya intressen.

Vi barn gick alla på simhopp, och det vart en konstant tävling om vem som var bäst. När alla gick på olika aktiviteter blev det lugnare och vi fick fler vänner utanför skola och familj. Winwin
  • Bjoer
    Anonym (Nej) skrev 2018-03-28 10:56:47 följande:

Inser ni inte att det finns en risk att det äldre barnet kommer börja hata det yngre för att det var "dennes fel" att hen inte fick börja med sin hobby? De kan liksom inte ta tillbaka det nu. Jag tror helt enkelt de får förklara som det är.

Vad är det för hobby det är frågan om?
Svar på tråden När den ena får men inte den andre..