• Anonym (festis)

Sug efter alkohol?

Har på senaste festat 3 dagar i veckan. Ibland mer, ibland mindre. Jag dricker en och en halv flaska 12 % vin till förfesten utan att känna så mycket. Idag har jag min första nyktra dag på en vecka men det är inte direkt frivilligt utan jag känner ett sug efter att dricka. Om jag inte inbillar mig???? Hur vet man?

(Värt att nämna är att jag jobbar heltid, är ung och blir sällan mer bakis än lite illamående.)

• Svar på tråden Sug efter alkohol?
  • klyban

Hur du vet?

Ja du tänker på alkohol och funderar på om du ska åka köpa, fast än du tänker du inte ska dricka.
    Detta brukar vara en bra hint om man börja få en problematik med alkohol.

hur många meter var det?
  • Anonym (.)

De som blir riktigt bakfulla och dåliga löper mindre risk att bli alkisar, då de mer sällan dricker alkohol.

Jag är lite av en periodare, kan dricka skapliga mängder regelbundet i ett antal veckor, och får då ett sug efter alkohol efter att en sådan period avslutas. Jag brukar ha flera perioder på månader varje år då jag är helt fri från alkohol.

Ta en ren period på ett antal veckor så känner du själv av om du håller på att utveckla ett beroende. Släpper inte suget på lång tid är det ett klart varningstecken.

Finns något test på iq.se har jag för mig, där man kan svara på frågor om alkohol och gå en bedömning om bruket av alkohol är mycket eller lite riskfyllt.

• Anonym (festis)
    klyban skrev 2018-03-27 19:55:27 följande:

Hur du vet?

Ja du tänker på alkohol och funderar på om du ska åka köpa, fast än du tänker du inte ska dricka.

Detta brukar vara en bra hint om man börja få en problematik med alkohol.

Mm nu blir jag faktiskt orolig :/
  • Anonym (festis)
    Anonym (.) skrev 2018-03-27 20:45:33 följande:

De som blir riktigt bakfulla och dåliga löper mindre risk att bli alkisar, då de mer sällan dricker alkohol.

Jag är lite av en periodare, kan dricka skapliga mängder regelbundet i ett antal veckor, och får då ett sug efter alkohol efter att en sådan period avslutas. Jag brukar ha flera perioder på månader varje år då jag är helt fri från alkohol.

Ta en ren period på ett antal veckor så känner du själv av om du håller på att utveckla ett beroende. Släpper inte suget på lång tid är det ett klart varningstecken.

Finns något test på iq.se har jag för mig, där man kan svara på frågor om alkohol och gå en bedömning om bruket av alkohol är mycket eller lite riskfyllt.

Du får ett sug efter alkohol efter att en sådan period avslutas? Skulle man kunna anta då att det är normalt för kroppen att reagera så och inte nödvändigtvis att man håller på att skapa ett fysiskt beroende?

Precis, jag har gjort det testet och hamnade längst bort på det röda.
  • Anonym (S)

Att du har dessa funderingar kring ditt drickande och även skapar en tråd här borde få dina varningsklockor att ringa.

• Pentra

Res till t.ex. Tjeckien och se till att du får en ibogainbehandling. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• klyban
    Anonym (festis) skrev 2018-03-27 22:57:56 följande:
    Mm nu blir jag faktiskt orolig :/

Det behöver du inte bli som så, men du måste vara mer vaksam på detta och hur du tänker.
    Lite svårt och ge rätt namn på detta, men det innebär att man agerar utan egentligen reflektera vad man håller på med.
    Man gör inget man egentligen inte vill för stunden, en samtidigt ett automatiserat beteende.
    Och desto mer man dricker, desto mer automatiserad blir man, då kropp och huvud inte orkar att tänka.

Det är samma som när man sitter och dricker, och man bara fortsätter och dricker.
    Det är också ett automatiserat beteende, detta kallar jag för slentriandricka.
    dvs man bara dricker för det är vad man gjort.
    Själv haft detta problem ibland, och det löste jag med att dricka 2,8% öl efter en viss punkt.
    Då fick man lite öl och man blev inte direkt mycket onyktrare.

Ökar du ditt medvetande i vad du håller på med, så kommer två saker kunna ske.
    Enda är att du börjar kontrollera din konsumtion, andra är att du kommer inse att du kanske är fast i alkoholen dvs beroende.

Men har förhoppningar du tar kontroll över detta, just för du frågar.

hur många meter var det?
  • Anonym (.)
    Anonym (festis) skrev 2018-03-27 23:00:27 följande:

Du får ett sug efter alkohol efter att en sådan period avslutas? Skulle man kunna anta då att det är normalt för kroppen att reagera så och inte nödvändigtvis att man håller på att skapa ett fysiskt beroende?

Precis, jag har gjort det testet och hamnade längst bort på det röda.

Det är väl snarare första indikationen på att man håller på att utveckla ett beroende, delvis därför jag kör långa vita perioder utan alkohol.
  • Anonym (festis)
    Anonym (.) skrev 2018-03-28 07:02:17 följande:

Det är väl snarare första indikationen på att man håller på att utveckla ett beroende, delvis därför jag kör långa vita perioder utan alkohol.

Hade jag kunnat köra långa vita månader som dig så hade det inte varit ett problem jag behövt reflektera över,

Alkohol har haft så sjukt negativa och positiva följder på mitt liv.. men jag kan inte sluta med det.
  • Anonym (.)
    Anonym (festis) skrev 2018-03-28 15:20:44 följande:

Hade jag kunnat köra långa vita månader som dig så hade det inte varit ett problem jag behövt reflektera över,

Alkohol har haft så sjukt negativa och positiva följder på mitt liv.. men jag kan inte sluta med det.

Herregud, behöver du ett kvitto på att du har problem med alkoholen? Sök hjälp innan du går ner dig, du verkar inte klara av att hantera det själv. Aa?
Svar på tråden Sug efter alkohol?