• Anonym (Ledsen)

Bonusdotter som visar mycket ilska

Hej! Har tre bonusbarn varav den ena, en 11 åring not väldigt arg på mig och uttrycker sig på ett sätt som gör mig ledsen.

Som idag så ville hon ha snabbmakaroner när jag precis skulle ställa mig och koka pasta till resterna från igår.

Jag sa nej till det eftersom vi skulle äta. Pappan stöttade mitt beslut (jobbade hemifrån).

Hon blev jättearg på honom och skrek och hade sig, bla "du lyssnar alltid på henne"

Sen fick jag sms efter sms om att jag var taskig. Emoji s som räcker finger, "jag hatar dig", du förstör mitt liv "

Till saken hör att vi från början hade en jättefin relation men ju närmre vi kom varandra desto bättre blev dessa utbrott mot mig.

Jag har försökt att ta det lugnt. Hon är ett barn, som är ledset och som saknar sin mamma (pappan har ensam vårdnad pga ett missbruk), att barn trotsar de som älskar dom.

Jag har haft otaliga samtal med henne. Pappan har pratat om henne att det inte är okej.

Jag har tagit det gång på gång på gång, men känner mig nu så fruktansvärt ledsen över detta. Jag vet inte hur länge jag står ut faktiskt om inte det vänder.

Är det helt normalt att man tilltalar vuxna på det sättet med tex fuck you och andra okvädesord?

Pappan förstår inte att jag kan ta det så hårt men faktum är att jag älskar inte det här barnet helt villkorslöst. Det kanske är fel och hemskt? Men så är det för mig iaf och hon knäcker mig ju nu.

Iaf ville hon inte äta middag om inte jag fick ifrån...

Hjälp...

• Svar på tråden Bonusdotter som visar mycket ilska
  • Pope Joan II
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-03-26 22:45:16 följande:

Hej! Har tre bonusbarn varav den ena, en 11 åring not väldigt arg på mig och uttrycker sig på ett sätt som gör mig ledsen.

Som idag så ville hon ha snabbmakaroner när jag precis skulle ställa mig och koka pasta till resterna från igår.

Jag sa nej till det eftersom vi skulle äta. Pappan stöttade mitt beslut (jobbade hemifrån).

Hon blev jättearg på honom och skrek och hade sig, bla "du lyssnar alltid på henne"

Sen fick jag sms efter sms om att jag var taskig. Emoji s som räcker finger, "jag hatar dig", du förstör mitt liv "

Till saken hör att vi från början hade en jättefin relation men ju närmre vi kom varandra desto bättre blev dessa utbrott mot mig.

Jag har försökt att ta det lugnt. Hon är ett barn, som är ledset och som saknar sin mamma (pappan har ensam vårdnad pga ett missbruk), att barn trotsar de som älskar dom.

Jag har haft otaliga samtal med henne. Pappan har pratat om henne att det inte är okej.

Jag har tagit det gång på gång på gång, men känner mig nu så fruktansvärt ledsen över detta. Jag vet inte hur länge jag står ut faktiskt om inte det vänder.

Är det helt normalt att man tilltalar vuxna på det sättet med tex fuck you och andra okvädesord?

Pappan förstår inte att jag kan ta det så hårt men faktum är att jag älskar inte det här barnet helt villkorslöst. Det kanske är fel och hemskt? Men så är det för mig iaf och hon knäcker mig ju nu.

Hjälp...

Vilken pasta ville du koka till resterna då? En flerminutersvariant istället?
  • Anonym (osa)

Har du egna barn? Det är nog lättare att inte ta det så personligt om man har haft egna barn att tampas med.
    Hur ställer du dig till dina bonusbarn? Anser du att du ska vara bonusmamman? För man behöver ju inte ta den där mammarollen överhuvudtaget. Särskilt nu när din ork tryter så lär det ju misslyckas. Det är inte alls hemskt eller fel att du fullständigt realistiskt har konstaterat att din kärlek till hans barn inte är villkorslös. Tvärtom, mycket insiktsfullt. Du behöver ju faktiskt inte vara en "mamma" bara för att du har valt att bli tillsammans med hennes pappa. Tvärtom är det ganska konstigt att man ska ha en sån roll bara för att man har valt att bli tillsammans med en man som har barn.
    Du och din man behöver väl lägga om era rutiner lite. Hans elvaåring kan inte komma till dig och be om snabbmakaroner. Vill hon ha något går hon till sin pappa. Du och pappan planerar maten med framförhållning. Är det nej till snabbmakaroner är det pappans beslut. Vill han göra snabbmakaroner till henne (eller lära henne hur man gör) så är det hans uppgift att utföra. Du har dina uppgifter och där ingår inte att laga extra maträtter till hans barn.
    Det är ju beklagligt att deras egen mamma inte finns där men det är faktiskt inte så att du behöver fylla hennes skor heller och ta en roll som kanske inte passar nån av er. 
    Vad gäller smsen kan du ju gå till henne och säga att har hon något att klaga på så kan hon ta det med sin pappa och tala om för henne att du kommer att blockera hennes nummer resten av kvällen eftersom du inte är intresserad/orkar ta sviterna av hennes dåliga humör. Sen blockerar du henne den kvällen. 
    Jag tror du behöver ta ett steg tillbaka i den här konstellationen och inte ta på dig mer än du själv orkar. Det mår ni nog alla bättre av.

• sextiotalist

Hjälp...

Absolut inte OK med dessa SMS, men jag tror hon är på väg in i puberteten och har nog minst lika jobbigt med sig själv som ni har med henne,

Såklart du blir ledsen, men det är nog egentligen inte hennes avsikt.

Jag hade mantrat, när min son gick igenom sina tuffa perioder "om vi tycker det är jobbigt, så är det en västanfläkt hur han upplever det".

När det gäller snabbmakaronerna, så skulle jag nog säga, man väljer sina strider. Strider jag hade tagit, det är sms och beteendet, jag hade tjatat mig blå om det olämpliga att skicka sms (i det här fallet, så anser jag att ts har all rätt att markera att hon inte vill ha dessa typ av sms, dvs hon ska inte bolla över det till pappan). Självklart kan hon inte kräva att du ska gå ifrån för att hon ska äta middag (det är en sak som pappan ska ta).

Sedan är det som vanligt, samtal och framför allt lyssna, lyssna på vad hon säger och även det hon inte säger.
  • Anonym (mmm)

Givetvis inte ok med sådana sms vare sig det är bio eller bonusbarn. Här behöver ni stämma i bäcken MEN jag tolkar det som att detta är ett barn som är på väg in i förpuberteten, testar gränser, är säkert ledsen över sin mamma, är trygg med dig (annars hade hon inte vågat skriva såna saker!) och du och din man behöver nog tänka ett par varv innan ni bara säger till henne att hon gör dumma saker (typ). Det kan pågår mycket i hennes känsloliv och hon har nog inte helt kontrollen just nu. 

Att bli så arg över makaroner är givetvis inte helt det vanliga (om hon inte har Adhd eller så). 

Skapa tid där du kan sitta ensam med henne, ta upp sms:en och säga att du blev ledsen över dem. Fråga henne om hon verkade ville göra dig ledsen eller varför skickade hon? Hur skulle hon själv känna om någon skickade sånt till henne osv. Påminn henne om hur det var förut, hur fin relation ni hade, vill hon inte att det ska vara så? 

Om du kan få henne att prata om det här kanske det kommer oväntade svar som att det egentligen handlar om oro för framtiden, mens/bröst (sånt som unga tjejer grubblar över), eller sorg över sin mamma  - eller nåt helt annat. Oavsett vad, säg innan ni börjar prata att du ska lyssna och att det är viktigt det hon säger.

• Anonym (Jobbigt)

Jag förstår att du tycker detta är jobbigt men faktum är att jag tror att du har ersatt hennes mamma i hennes hjärta. Hon är trygg i att du finns där oavsett. Att du inte älskar henne villkorslöst är inget fel, det är naturligt.

En del lär sig att älska sina bonusbarn som sina egna, andra inte. Huvudsaken är att du är en bra vuxen för henne.

Hon kan också känna skuld för att hon älskar dig mer än sin mamma och därför intalar hon sig att du är dum och låter det gå ut över dig.

Hon känner också förmodligen sorg och smärta över att hennes mamma väljer bort henne och tror att HON gjort något, att hon är orsaken. Så testar hon dig eller försöker driva bort dig så att inte även du ska välja bort henne utan hon kör iväg dig.

Sen kan det också vara tonåren som spökar. Vissa gör som hon, andra inte. När min dotter var som värst var hon inte så 'illa' som din bonus och jag älskar ju henne villkorslöst så jag var bara lugn och vänlig och lät henne rasa ut klart. Hon kom sen och sa tack för att jag älskade henne även när hon var så jobbig. Och nu som 19 åring säger hon emellanåt att jag är världens bästa mamma.

Mitt råd till dig är att prata prata prata. Ta inte att hon skriver och säger sånt. Förklara att ni inte säger så till varandra i er familj. Vill hon inte äta med dig i rummet slipper hon. Hon dör inte av att missa en måltid.

Kuratorkontakt kanske hon behöver, kanske behöver hela familjen samtal eller iaf du och hon.

Det du behöver bestämma är om du vill lösa detta eller dra.

• Anonym (Förälder)

Hjälp...

Hon är ju i puberteten.Snart blir det ännu värre när tinåren sätter in.

Jag ser inget konstigt eller ovanligt.

De åren är kämpiga men man får stå ut.

En dag mognar de.

Oftast redan i ettan i gymnasiet.

Mina barn, jag, min bror, våra vänner. Alla var likadana.
  • Anonym (öh)
    Anonym (osa) skrev 2018-03-27 07:16:29 följande:

Har du egna barn? Det är nog lättare att inte ta det så personligt om man har haft egna barn att tampas med.

Hur ställer du dig till dina bonusbarn? Anser du att du ska vara bonusmamman? För man behöver ju inte ta den där mammarollen överhuvudtaget. Särskilt nu när din ork tryter så lär det ju misslyckas. Det är inte alls hemskt eller fel att du fullständigt realistiskt har konstaterat att din kärlek till hans barn inte är villkorslös. Tvärtom, mycket insiktsfullt. Du behöver ju faktiskt inte vara en "mamma" bara för att du har valt att bli tillsammans med hennes pappa. Tvärtom är det ganska konstigt att man ska ha en sån roll bara för att man har valt att bli tillsammans med en man som har barn.

Du och din man behöver väl lägga om era rutiner lite. Hans elvaåring kan inte komma till dig och be om snabbmakaroner. Vill hon ha något går hon till sin pappa. Du och pappan planerar maten med framförhållning. Är det nej till snabbmakaroner är det pappans beslut. Vill han göra snabbmakaroner till henne (eller lära henne hur man gör) så är det hans uppgift att utföra. Du har dina uppgifter och där ingår inte att laga extra maträtter till hans barn.

Det är ju beklagligt att deras egen mamma inte finns där men det är faktiskt inte så att du behöver fylla hennes skor heller och ta en roll som kanske inte passar nån av er. 

Vad gäller smsen kan du ju gå till henne och säga att har hon något att klaga på så kan hon ta det med sin pappa och tala om för henne att du kommer att blockera hennes nummer resten av kvällen eftersom du inte är intresserad/orkar ta sviterna av hennes dåliga humör. Sen blockerar du henne den kvällen. 

Jag tror du behöver ta ett steg tillbaka i den här konstellationen och inte ta på dig mer än du själv orkar. Det mår ni nog alla bättre av.

Öh man kan ju inte flytta ihop med ett barn och sedan strunta i att ha en relation med barnet, ignorera hen eller diktera villkoren för relationen. Det är ju barnmisshandel. I så fall är det ju mycket bättre om ts och sambon flyttar isär och lever som särbo tills situationen förbättras.
  • Anonym (osa)
    Anonym (öh) skrev 2018-03-30 00:55:52 följande:

Öh man kan ju inte flytta ihop med ett barn och sedan strunta i att ha en relation med barnet, ignorera hen eller diktera villkoren för relationen. Det är ju barnmisshandel. I så fall är det ju mycket bättre om ts och sambon flyttar isär och lever som särbo tills situationen förbättras.

Vad menar du med strunta i att ha en relation? Ignorera? Diktera villkor? Hon har rätt att ta ett steg tillbaka, dra in pappan som har det faktiska ansvaret och att dra en gräns för barnet. Kärleken är ju som sagt inte villkorslös så hon har större chans att bibehålla en bra relation då. Hon har rätt till sina villkor. Eller är hon livegen?
  • Anonym (öh)
    Anonym (osa) skrev 2018-03-30 07:07:52 följande:

Vad menar du med strunta i att ha en relation? Ignorera? Diktera villkor? Hon har rätt att ta ett steg tillbaka, dra in pappan som har det faktiska ansvaret och att dra en gräns för barnet. Kärleken är ju som sagt inte villkorslös så hon har större chans att bibehålla en bra relation då. Hon har rätt till sina villkor. Eller är hon livegen?

Ja men hon kan ju inte lägga över ansvaret på en pappa som inte är där.
  • Ess
    Anonym (öh) skrev 2018-03-30 10:45:44 följande:
    Då får hon ta två steg tillbaks och göra en soc anmälan om inte pappan tar sitt ansvar.
  • Anonym (A)
    Anonym (osa) skrev 2018-03-27 07:16:29 följande:
    Håller med
  • Anonym (daltar inte)

Vill man ha annan pasta får man i så fall koka den själv.

Min kille kunde laga snabbmakaroner eller omelett/pannkakor till sig när han var 9 år, kanske dags att börja lära ut lite färdigheter då om inte ert sätt passar?

• Anonym (osa)
    Anonym (öh) skrev 2018-03-30 10:45:44 följande:

Jo, med framförhållning går det.
  • Anonym (öh)
    Anonym (osa) skrev 2018-03-30 22:10:55 följande:

Jo, med framförhållning går det.

Ja men just där och då kan hon ju inte bara ignorera barnet och betrakta det som en random möbel.
  • Anonym (osa)
    Anonym (öh) skrev 2018-03-30 22:31:11 följande:
    Ja men just där och då kan hon ju inte bara ignorera barnet och betrakta det som en random möbel.
    Jag förstår inte ditt påstående. Vem har sagt att hon ska ignorera barnet och betrakta det som en möbel?
  • bullen1984

Bli arg tillbaka! Barn måste lära sig ilska. Om inte DU kan bli arg så kommer HON aldrig lära sig att hantera sin egen ilska. Säg: Du beter dig respektlöst! och ta ifrån henne mobiltelefonen tills hon lär sig att hantera den. Om hon inte kan bete sig i text så är hon inte mogen att ha en mobiltelefon. Så kan hon sitta där och tjura utan middag och se hur roligt det blev.

Svar på tråden Bonusdotter som visar mycket ilska