• Anonym (Vill_min_fru_väl)

Min fru missbrukar sötsaker

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

• Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker

Saken är den att hon vill inte ta hjälp av vem som helst då hon på riktigt skäms för sina problem. Och därför inte heller öppnar upp sig för vem som helst heller. Vet inte vad jag ska göra.

• Anonym (Anna)

Jag har samma problem själv. Kanske ni kan testa LCHF tillsammans? Det är ofta effektivt mot sockerberoende! 

• Anonym (Fyrabarnsmamma)

Jag förstår precis hur du menar, känner igen mig mycket i din fru. För mig har det varit att jag haft en jobbig period i mitt liv och även stressigt med många småbarn så har träning och jag själv inte kommit i första hand men har precis kommit igång på resan mot ett hälsosammare liv hur fördelar ni hem/barn? Jobbar ni lika mycket?

• MsM84

Köp inte hem saker utan hjälp henne hålla nolltolerans så kommer hon antagligenborka ta tag i vikten också?

Anonym (Anna) skrev 2018-03-26 20:59:53 följande:

Jag har samma problem själv. Kanske ni kan testa LCHF tillsammans? Det är ofta effektivt mot sockerberoende! 

Har provat många dieter, lchf var en av de första. Men då min fru är begränsad med vad hon tycker om och inte tycker om i matväg så passade inte dieten henne. Jag skulle kunna klara vilken diet som helst då jag e allätare. Har provat 5:2, gluten o sockerfri, vegansk, vegetarisk m.fl. har fungerat för min fru ett tag men sen har hon gått tillbaka till gamla vanorna igen. Hon har adhd och IBS. Sen har hon även drag av bipoläritet. Så en salig blandning. Jag fårstår ju att de inte är så lätt för henne men ändå. Hon mår ju inte bra utav de.
  • samtidshjälte

Ersätt chips och sött med räkchips eller riskakor.

Alternativt kan man blanda in sötsaker i lekar för sovrummet och  bannlysa dessa i annan omfattning. Då kan du skapa ett beteende hos din partner som också gynnar dig.

Lycka  till.

Anonym (Fyrabarnsmamma) skrev 2018-03-26 21:01:18 följande:

Jag förstår precis hur du menar, känner igen mig mycket i din fru. För mig har det varit att jag haft en jobbig period i mitt liv och även stressigt med många småbarn så har träning och jag själv inte kommit i första hand men har precis kommit igång på resan mot ett hälsosammare liv hur fördelar ni hem/barn? Jobbar ni lika mycket?

Jag jobbar allt mellan 50-100% då jag går på timmar medan min fru är sjukskriven 75% och har ej något jobb de övriga 25%. Min fru är stressad hela tiden då hon har adhd. Vi har inte några barn. Jag brukar va den som tar de mesta i hemmet fast jag försöker få min fru i hjälpa till också. Har blivit betydligt bättre än för 5 år sen då hon typ tyckte att hon kunde knäppa med fingrarna så skulle jag sköta om både hemmet, mitt dåvarande jobb, min fru och mig själv i sista hand.
    samtidshjälte skrev 2018-03-26 21:16:46 följande:

Alternativt kan man blanda in sötsaker i lekar för sovrummet och  bannlysa dessa i annan omfattning. Då kan du skapa ett beteende hos din partner som också gynnar dig.

Lycka  till.

Fast det kommer tyvärr inte funka. Känner min partner för väl. Spelar ingen roll om jag bannlyst de i övriga sammanhang. Hon kommer görat ändå när jag inte är hemma.
  • Anonym (Hoy)

Lycka  till.

Vilket jävla råd. Förespråkar du på allvar att TS ska utnyttja sin frus beroende för sin egen tillfredsställelse?

TS, köp inte hem godis. Äter inte din fru någon medicin för sin adhd?

Gå promenader med henne. Laga mat som hon äter men så nyttigt det bara går och inte mer än en portion var.

Gå på danskurs ihop tex. Men ha inte godis hemma.
  • Anonym (Josefin)

Lycka  till.

Du menar alltså att ts ska sätta upp förbud för sin fru och istället använda godis som ett redskap för positiv förstärkning så att han själv ska få ligga mer. Fräsch idé. Verkligen.
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker