• AliceSimone

Inga permanenta hårfärger lyckas färga mina gråa hår! Tips mottages

Är i grunden mörkblond med en hel del grått hår. Håret är blonderat i slingor samt färgat i olika nyanser av blond. Typ askblond, gyllenblond och så vidare.

Har nu på sistone slutat blondera slingor för det sliter så mycket på håret och till min stora lycka hittat fina nyanser permanent hårfärg som blir jättebra på mig. De jag testat: schwarzkopf brillance intensive-color-creme, Angel blond 910.

Garnier nutrisse cream 7,3 guldbruna och L'Oréal excellence creme 8,1 ljus askblond. Det stora problemet är att efter en tvätt har flera centimeter gråa hår runt tinningarna och överallt börjat titta fram. Ibland redan innan första tvätten. Trots det lovar dessa tillverkare 100% gråhårstäckning! Det känns inte värt att sitta i ett kemikaliemoln i en timme med så dåligt resultat! Vad ska jag göra? Har ju hittat mina favoritnyanser! Får tillägga att jag har tjockt hår.

• Svar på tråden Inga permanenta hårfärger lyckas färga mina gråa hår! Tips mottages
  • Anonym (;-)

Mitt hår är tjockt och går strax nedanför axlarna.

Jag måste använda två förpackningar.

Om du bara lägger på ett tunt lager får du ett tunt resultat.

Det måste vara ett tjockt lager.

Många tro att man ska ha skitigt hår för att skydda hårbotten.

Men talget(fettet i hårbotten) skyddar också färgen från att fästa.

Jag färgar alltid på nytävttat hår. Det blir så mycket bättre resultat.

Efter kör man med balsamet i förpackningen. inget schampo. Några dagar senare tvättar du som vanligt med schampo.

Och en sak till. Inpackning drar ut hårfärgen. Balsam kapslar in.

• Anonym (kemisten)

Om du bara har färgat själv så kan det ju vara att du behöver ett frisörschampo först som fettar av håret på ett helt annat sätt än något man själv har hemma.

Det är i grunden bara aggressiv kemi som krävs för att färga hår men liksom det inte går så bra att måla väggarna i ett flottigt kök så kan man ibland inte få på färgen om inte håret är kemat till underkastelse först.

Tala med en frisör med stort sortiment av produkter, kanske de kan sälja dig en produkt som ger bättre grundrengöring innan du färgar.

• sextiotalist

Jag använder natural easy (schwartskopf) är av naturen mellanblond/cendré/råttfärgad, men har aldrig trivts med den hårfärgen och numera har jag ljusbrunt. Jag har inte så mycket grått hår, det är endast under sommaren, då jag ibland skippar toningen som det kan märkas efter ett tag. Mitt hår växer snabbt, men jag slipper kanterna eftersom det tvättas ur.

• sextiotalist
    Anonym ( skrev 2018-03-29 01:55:04 följande:

Efter kör man med balsamet i förpackningen. inget schampo. Några dagar senare tvättar du som vanligt med schampo.

Det stämmer att man tror att håret måste vara skitigt, men jag brukar ta det när jag inte tvättat håret på ett par dagar. Men man får inte ha några stylingprodukter i håret. För mig räcker en förpackning för att hålla håret OK i ungefär 6 veckor.
  • AliceSimone
    Anonym ( skrev 2018-03-29 01:55:04 följande:

Ok ska testa att färga med nytvättat hår och utan schampo efter. Brukar dock ha ett tjockt lager färg där det behövs som mest och kan ibland se de gråa stråna igenom färgen (!) de vill liksom inte bli färgade. Kanske har jag det som kallas glashår?
  • AliceSimone

Tack för alla tipsen! Ska verkligen se till att rengöra håret grundligt innan nästa färgning. Hoppas det funkar ????????

Svar på tråden Inga permanenta hårfärger lyckas färga mina gråa hår! Tips mottages