• Anonym (FRI TID!)

Skulle du JOBBA om du inte behövde?

Många hävdar att människor inte drivs av pengar när det kommer till arbete utan av vilja och kreativitet, andra att de bara jobbar för att de måste och gladeligen skulle surfat i Australien resten av livet!

Skulle du jobbat om du slapp för din försörjning och i så fall med vad?

• Svar på tråden Skulle du JOBBA om du inte behövde?
  • daimstrut

Nej. Just nu skittrött på ekorrhjulet och att jobba..men nån meningsfull aktivitet skulle ju behövas. Men just nu skulle det räcka med att ta hand om barnen, träna så mycket jag vill, hålla hemmet i ordning och kanske ta nån kurs då och då för intellektuell stimulans.

• LFF

Nej, jag skulle inte jobba med det jag gör idag om jag var ekonomiskt oberoende. Jag skulle göra sådant som gör mig och min omgivning glad, låta barnen ha kortare dagar i förskolan och sen i skolan. Skulle börja träna igen.

• Anonym (FRI TID!)
    daimstrut skrev 2018-03-23 10:24:24 följande:

Nej. Just nu skittrött på ekorrhjulet och att jobba..men nån meningsfull aktivitet skulle ju behövas. Men just nu skulle det räcka med att ta hand om barnen, träna så mycket jag vill, hålla hemmet i ordning och kanske ta nån kurs då och då för intellektuell stimulans.

Låter härligt! De som myntat såna begrepp är ofta de som inte alls behöver vara i ekorrhjulet. De som är priviligierade från födseln  och alltid kan luta sig på rika föräldrar och få genvägar till sina drömliv. Läser en annan tråd om medborgarlön härinne som går lite i samma anda, där flera tror att samhället skulle kollapsa om ingen behövde jobba.

Det tråkiga med systemet är att vissa (de allra flesta) jobbar ihjäl sig och inte har tid för den återhämtning du nämner. Sånt kostar i  form av sjukskrivningar istället för att ge människor mer kvalitetstid att ta hand om sig och fördela arbeten bättre.
  • Duckan

Nej, det skulle jag nog inte göra, men gärna lalla runt och hålla på med välgörenhet eller nåt annat vettigt men lite mer kravlöst.

• Anonym (tokig)

JA
    För 10 år sedan hade jag möjlighet att vara hemmafru i USA.
    Hade hus, bil, barnomsorg, hjälp med städning, trädgårdsskötsel av de Mexikaner som Trump vill utvisa, 
    Maken jobbade kanske 50 h i veckan.
    Som kvinna förväntades jag ställa upp i skolan, som volontär i välgörenhet eller kyrkan, golfa med andra som inte behövde jobba, luncha mm.
    Det blev tråkigt efter ett tag.
    Jag saknade mitt jobb, tror det är viktigt att jobba och inte bara bli förminskad till
    fru, mamma, kassako.

• Anonym (yylva)

Kan inte riktigt svara. Min hobby är min passion och hade jag pengar skulle jag ägna mig åt det på heltid. Det är mitt drömjobb, helt enkelt, och en stor sorg att jag inte kan göra det på heltid idag. Att bara göra "ingenting" tror jag inte är bra, men det finns säkert de som skulle trivas med det också :)

• ellinoras

Jag skulle arbeta oavsett, jag tycker att det är roligt och vill bidra till samhället. Dock skulle jag inte arbeta heltid, iaf inte så länge jag har småbarn.

• enmanmedskägg

Absolut, men hade jag tillräckligt med kapital skulle jag jobba med det jag verkligen vill istället för att som nu bara sitta i ett ekorrhjul.

• Fru Ve

Ja, skulle ha fortsatt jobba som sjuksköterska vilket jag gör nu. Tycker det är meningsfullt och känns bra samt roligt. Men skulle nöjt mig med att jobba 50 % resten av livet om jag var ekonomiskt oberoende.

Svar på tråden Skulle du JOBBA om du inte behövde?