• JohannaSaGo

Sluta tvärt med iPad?

Kanske en löjlig fråga med ett enkelt svar.. 
    men innan jag fick barn var jag så himla säker på att jag aldrig skulle låta sonen kolla på ipaden, speicellt inte vid matbordet XD oj oj så fel ja hade..

När sonen var kring 7-8 månader så började han äta så himla dåligt, vi var tvunga att lura i han mat och ja leksaker vid matbordet men han öppnade typ aldrig munnen självmant..  Han började sjunka i sin kurva dessutom men enl BVC såklart i perioder =) 

Vi märkte att allt annat var så ointressant så han ville inte alls sitta och äta utan kanske tog 2 skedar mat sen ville ner direkt, skrek grät..

Vi introducerade iPaden *suck*

Gick ju galant med maten.. och nu är sonen 1,5år. och tittar fortfarande på iPad vid matbordet. En del av mig säger att, ja vad spelade det för roll, sålänge han äter? =)  vi har börjat måltiden utan ibland, han tröttnar snabbt och pekar dit ipaden brukar stå och skriker efter den...  då har jag känt att det viktigaste är att han äter ..

Men samtidigt vill jag inte ha så vid matbordet, plus att ju äldre han blir ju mer beroende har han blivit av det... 
    förra veckan började han med att så fort han vaknar ger han mig ipaden så jag ska ta honom till bordet, äta frukost och kolla på ipaden.h mm

Och tro nu inte att han får kolla hela tiden, han försöker nämligen mellan måltiderna också , men då är jag bestämd att nej det räcker, och han blir ledsen, men det går över..

Är det elakt att bara gömma ipaden på dagen? Att han inte hittar den på morgonen längre :P att "nu ska vi inte ha ipaden när vi äter längre"

Riskerar kanske att han inte äter lika bra, men tänkte vänja honom med det? Eller är det Ok att låta barnet kolla vid matbordet hmm 

• Svar på tråden Sluta tvärt med iPad?
  • Anonym (Bryt bara)

Bara sluta. Låt han bli ordentligt hungrig. Om han sitter två minuter på morgonen och skriker efter iPad utan att äta, strunt i att äta då. Låt han bli ledsen och det gå över. Sen kommer han bli hungrig senare på fm och ge han då. Ät lite själv samtidigt.. O håll på så. Det hade jag gjort.. Han kommer äta till slut, vet att det är SÅ SKÖNT med enkla lösningar och jag gör det såklart själv, men när det blir en ovana så är det bäst att bryta tycker jag. Ta fighten när ni är motiverade och det är bra "läge", när ni har ork. Sen kan man använda "knep" som iPad i vissa fall, men när man ser att det finns vanlig rutin i att äta.. Tror dock inte det är jätte vanligt att dom i den åldern sitter still länge och äter hela måltider men låt det va så då.. Att han får äta om ett tag igen.. :)

• Anonym (h)

Har också alltid haft inställningen att den dagen jag skaffar barn så slänger jag ut ipaden genom fönstret.. Denna tråd fick mig ännu mer säker på att det är rätt beslut!

• Anonym (Ok)

Är det ett problem? Varför inte låta honom äta med ipaden ett par år till om det funkar bra?

Mellan måltiderna kan ni också spela lite tillsammans då och då. Det finns massor av bra pedagogiska appar.

Ta inte en strid ni inte måste ta och ändra inte ett vinnande koncept. Tids nog är han gammal nog att resonera med på ett annat vis.

• Anonym (Bryt bara)
    Anonym (Ok) skrev 2018-03-21 22:42:14 följande:

Är det ett problem? Varför inte låta honom äta med ipaden ett par år till om det funkar bra?

Mellan måltiderna kan ni också spela lite tillsammans då och då. Det finns massor av bra pedagogiska appar.

Ta inte en strid ni inte måste ta och ändra inte ett vinnande koncept. Tids nog är han gammal nog att resonera med på ett annat vis.

Kan absolut hålla med här också. För mig skulle det bero på hur många andra "kamper" vi har om dagarna. Om det är många hade jag nog fortsatt med ipaden... Men om annat flyter på rätt bra hade det för mig varit värt att ta striden om jag kände att det blivit för mycket. :)
  • LFF

Om barnet inte kan äta utan ipaden så skulle jag testa (under en ledighet när man har tid och ork och inte behöver åka till jobbet) att ta bort den, ta fighten helt enkelt.

Eftersom vi vet hur lätt man blir beroende (både som barn och förälder) av den som distraktion så har våra barn faktiskt aldrig fått hålla på med vare sig våra telefoner eller ipaden. Nu är de 4 år och när förskolan frågar barnen vad de ska göra när de kommer hem svarar alla andra "Tv eller ipaden" och mina svarar "LEKA!"

Ett spel har mina fått spela på den förresten, det var under julkalendern med robotspelet och som belöning när de uppfört sig ok (inga onödiga sammanbbrott etc).

Tekniken kommer de lära sig snabbt ändå. De använder ju ipads i förskolan!

• Haskd

Håller med tidigare inlägg om att helt enkelt ta bort den.

Det är viljornas kamp. Jag tillåter inte iPad öht. längre för jag märkte att min äldsta son blev mer och mer beroende av den. Han lekte knappt med sina leksaker och saknar fortfarande mycket av den kreativiteten som jag själv hade när jag va i hans ålder.

Mina barn får maximalt 30 min speltid vid datorn i dagsläget och enbart på helger. Resten av tiden går vi antingen ut eller leker med riktiga leksaker så som lego och hederliga briojärnvägen. :)

• Alexi

En psykolog avråder helt från att just muta med ipad vid mat. Det är en fråga i DN och jag vet inte om länka funkar (man kanske måste logga in) så jag klistrar in slutklämmen:

"Men är det så vettigt att använda just telefonen för att distrahera sonen? Är det inte för mycket skärmar i barns liv? Självklart kan man lirka och distrahera barn på andra sätt, men ibland kan en skärm vara det enda som fungerar. De som hävdar att skärmar är skadliga glömmer också ofta att återkommande konflikter och utbrott inte heller är särskilt nyttigt för barn. Dessutom är det långa passiva stunder framför skärmar som man bör oroa sig för. Om man använder en telefon vid väl valda tillfällen tycker inte jag det råder någon tvekan om att nyttan överväger den eventuella skadan. Ett tillfälle där jag dock skulle avråda från att använda skärm som distraktion är när barn ska äta. En skärm kan störa den nödvändiga närvaron som krävs för att utforska maten och därmed utveckla en egen lust till att äta. Att byta blöja eller ta på kläder är däremot inte något som kräver nyfiket utforskande. Det ska bara bli gjort."

www.dn.se/insidan/ar-det-okej-att-vi-distraherar-tvaaringen-med-mobilen/

Svar på tråden Sluta tvärt med iPad?