Arbetsskada - ersättning?
Hej,
Jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!
Min man skadade sig på jobbet några månader tillbaka. Han stukade sin fotled kraftig och hamnade på akuten. Läkaren trodde först foten var bruten, men den var alltså kraftig stukad. Eftersom han har en fysisk jobb kunde han självklart inte gå på jobbet och han tok en karensdag och sjukanmälde sig 14 dagar. Efter 14 dagar gick han fortfarande på kryckor och han kunde inte använda sin stukade fot alls (den var fortsatt kraftig svullen).
Han gick till läkaren som sjukanmälde honom 3 nye veckor. Han fick efter ett tag starta rehabilitering hos sjukgymnast. Efter dessa 3 veckor var över gick han fortfarande på kryckor och hade för ont för bara att kunde stå på foten - han blev sjukanmäld 2 nya veckor.
Han började jobba igen även om han hade problem med att stå och gå, och använde fortfarande en krycka. Läkaren ville inte sjukskriva honom längre, men han fick fortsätta hos sjukgymnast ännu ett tag medan han jobbade. Det var inte mycket hjälp att få från jobbet och han var tvungen att använda sin skadade fot mycket mer enn vad han borde. För varje dag efter jobbet blev smärtan värre.
Efter några fler veckor slutade han sitt jobb eftersom han kände sig tvungen. Läkaren ville inte sjukskriva honom, jobbet kunde inte hjälpa med mycket (han fick stå, gå och bära mycket) och han hadde mycket ont.
Efter ännu ett tag byter han läkare och den här läkaren skickar honom direkt til ortoped. Ortoped förstår tydlig problemet, och han börjar återigen hos sjukgymnast. Det pratas om möjlig operation om inte skaden förbättras inom några månader.
Under perioden han var sjukskriven har han inte mottagit någon annan ersättning enn vanlig sjukpenning från Försäkringskassan då han inte visste att han kunde söka om ersättning från AFA. Pratade nyss med AFA som sa att man kunde anmäla skadan även om det var några månader sen det hände.
Så kommer min fråga, vad borde han ansöka om? Livränta, ersättning för inkomstförlust, sveda och värk, ..och vad är medisinsk invaliditet? Han har fortfarande besvär.
Tack så hemskt mycket för svar!