• Anonym (Trådstartaren)

Ska jag berätta för dejten att jag försöker få barn eller är det för personligt?

Jag försöker skaffa barn på egen hand via donator + ivf och har försökt själv sen min tidigare relation tog slut. Har fertilitetsproblem av okänd anledning så varken kan eller vill vänta på rätt man även om jag är relativt ung. 

Nu är det så att jag har dejtat en kille i ca. 1,5 månad. Vi är inte tillsammans och jag vet inte om vi kommer bli det eller inte heller, men vi dejtar seriöst. Nu är det snart dags för ett nytt ivf-försök och även om det inte är så stor chans att det lyckas så funderar jag på om jag borde berätta det nu med en gång eller inte. Tycker ni jag har en "skyldighet" att berätta det för honom? Hade ni velat veta? Jag tycker det känns fel att hålla något sånt hemligt för om vi blir tillsammans, och jag skulle ha sån tur att ivfn lyckas, då blir det väl väldigt komplicerat om han inte ens visste om att jag försöker. Han kanske skulle bli arg att jag inte berättat det. Samtidigt känns det kanske för mycket/för personligt att berätta nu med tanke på att vi inte är tillsammans?

Och nej, jag känner inte att jag kan och vill lägga ivfn på is för att vänta och se vart det leder med honom, och sen vänta ytterligare några år innan vi i så fall eventuellt vill börja försöka ihop.

• Svar på tråden Ska jag berätta för dejten att jag försöker få barn eller är det för personligt?
  • Anonym (nej!)

Nej, tycker inte alls du har skyldighet att berätta. Detta är din ensak. Och skulle din ivf lyckas så berättar du den dagen du blir gravid eller senare. Om nu relationen fortsätter. Då får ju killen ta ställning.

• fjanten

Jag tycker absolut inte att du ska läggs IVF-försöken på is eftersom det är vad du vill. Däremot tror jag det är bra att vara öppen med en sådan sak innan ni blir för involverade.

• Haskel

Väldigt få killar skulle förlåta något sådant. Tänk själv hur du skulle känna om du fick reda på att din dejt försökte skaffa barn med någon annan samtidigt som ni dejtar. Enligt mig är det iallafall långt mer allvarligt än otrohet. Blir det sedan seriöst mellan er så kommer det ju även fram att han inte är pappan. Därför måste du självklart berätta redan nu.

Sen förstår jag inte heller varför du ska skaffa barn på egen hand då du ändå tycks vilja ha ett förhållande. Om du är ung har du möjlighet att vänta några månader och eventuellt låta killen följa med på resan att bli förälder. Prata med honom redan nu och berätta om dina problem att bli gravid, att det är bråttom och att du tidigare försökt själv.

• Anonym (Hmmm.....)

Det är inte ofta jag håller med Haskel, men om du är intresserad av en seriös relation med killen måste du faktiskt berätta.

• Anonym (A)
    Anonym (Hmmm.....) skrev 2018-03-20 11:23:25 följande:
    Det är inte ofta jag håller med Haskel, men om du är intresserad av en seriös relation med killen måste du faktiskt berätta.
    Håller med
  • Anonym (Lisa)

Varför vill man inleda en relation med falska förhoppningar?

Att den ena i ett förhållande har/ska skaffa barn är väl inte privat, det påverkar ju båda.

• Anonym (Berätta)

Dels så hade jag inte velat dejta någon som jag inte kände jag kunnat berätta sånt för och dels så tycker jag han har rätt att veta att du (förhoppningsvis) snart är gravid och att ett förhållande med dig innebär att man har ett förhållande med någon som är förälder. Jag tycker du ska berätta, kan han knte hantera det så var han ändå inte rätt för dig.

Jag hade själv velat veta om en person jag träffade var eller var på god väg att bli förälder.

• Anonym (Majss)

Själv vill jag inte ha några barn i mitt liv, absolut inte några barn som inte är min egna. Så jag hade nog uppskattat att få veta om några sådana var planerade innan jag inledde ett seriösare förhållande, så man inte fått göra slut först när man börjar utveckla känslor.

• Anonym (mmm)

oj ja berätta. Herregud! Som du själv skriver, om det tar sig och ni precis har inlett en relation, eller knapps ens det, så tror jag att han sticker. Om han däremot får chans att vänja sig vid tanken och varför du gör det, kanske han kan ha en annan förståelse 

Svar på tråden Ska jag berätta för dejten att jag försöker få barn eller är det för personligt?