• killroy66

Flytt till grannkommun, gemensam vårdnad

har ett problem som jag undrar om någon annan har nån erfarenhet ifrån. 

Jag och mitt ex gick isär för snart 4 år sedan. 
    Vi har 3 gemensamma barn som vi har gemensam vårdad för.

Jag har under nästan hela tiden efter att vi gick isär haft barnen på heltid förutom under ca 2 månader då vi testade med varannan vecka men det funkade inte speciellt bra.
    Mamman till barnen delade då på en mindre lägenhet, en 2:a, med en annan person som oxå hade barn. Barnen hade då inga egna rum utan alla fick dela. 

Efter dom här två månaderna, när det inte funkade med varannan vecka, beslutade sig mamman för att flytta. över 20 mil ifrån där jag och barnen bodde kvar. 
    Jag har alltid bott kvar i samma kommun och hus där barnen är uppväxta i. 

Nu till mitt egentliga problem. 
    ca 1 år efter seperationen så träffade jag en ny. Vi valde att efter 1 1/2 år att flytta ihop i mitt hus med tanke på barnen. 
    Vi har däremot sagt att vi ska leta efter ett nytt gemensamt hus. "våran arena" 
    Jag har varit öppen med de eventuella flyttplanerna med exet. har inte blivit nån jätte diskussion då. Då verkade det inte som några problem. Vissa gånger vi pratat om det så har det varit väldigt positivt. 
    Då kan det tilläggas att vi har haft en del problem med vårat samarbete med många samtal på familjerätt innan angående umgänge m.m. 

Nu efter mycket letande hittade vi ett hus i grannkommunen. ca 3 mil ifrån där vi bor idag. 
    Alla papper är skrivna, kontantinsatsen är betald m.m. mitt hus ska ut för försäljning.
    NU kommer kallduschen! 
    NU säger hon att hon kommer inte skriva på några papper om flytt eller för byte av skola för barnen. 
    Nu kan barnen enligt henne lika väl flytta till henne som bor 20 mil bort.

Eftersom vi har gemensam vårdnad så vet ja att jag behöver ha hennes godkännande för flytt. Men hon bor ju över 20 mil härifrån och inget som påverkar hennes umgänge med barnen eller nått annat. 

Kan tillägga att det är jag som har tagit allt med barnen skolgång, alla möten, läkarbesök, m.m. från det att hon valde att flytta. 

Vet att skatteverket kommer göra en utredning om vart barnen har sn mesta dels dygnsvila om vi inte kommer överens. 

Någon som har erfarenhet från nått liknade. 
    Hur ska man gå tillväga?

Svar på tråden Flytt till grannkommun, gemensam vårdnad