• Anonym (Rädd)

Ska på missfalls utredning snart, är så rädd. Ni som varit på det, dela med er.

Efter 4 missfall (är 29 år) ska jag gå på missfalls utredning. Men jag är så rädd. Ni som genomgått det. Vad fick ni för svar? Vad kan det vara för fel? ????Är rädd för cancer m.m dela med er snälla! Fick ni bra hjälp ?

• Svar på tråden Ska på missfalls utredning snart, är så rädd. Ni som varit på det, dela med er.
  • Anonym (Anna)

De hittade bara ett fel. På mig kvinna. Min sköldkörtel funkade inte. Det var pga den jag fick alla missfall. Nu får jag Levaxin och är gravid i vecka 24 helt på egen hand.

• Anonym (X)

Jag har två väninnor som blivit utredda. Den enes sköldkörtel fungerade inte och den andre hade benägenhet att få blodproppar väldigt lätt.

Idag har båda två barn.

• Anonym (Rädd)

Har hört om de där med sköldkörtel, men förstår inte riktigt hur de är kopplat till missfall?

• Anonym (X)

Jag vet inte så mycket om hur just sköldkörtel kan öka missfalls risk men det är något med hormoner och ämnesomsättningen det har att göra med.

Jag blev gravid i Januari och i år är det nytt för alla nyblivna gravida att ta test på sköldkörteln under inskrivning hos barnmorskan, i samband med alla andra prover. Det är inte alla städer, kommuner som har det men i Västmanland är det numera ett rutinprov.

Min kompis fick nå medicin efter sin utredning och efter hon påbörjat det så kunde hon behålla sin graviditet.

Vissa som har svårt att bli gravida kan också ha någon rubbning på sköldkörteln.

• Kompisen

De hittade inga fel på oss. Fick därefter Trombyl och Crinone utskrivet när jag blev gravid och den graviditeten gick lyckligtvis hela vägen.

• Skidbruden
    Slutet av 2016 gick jag och min man igenom habituell abortutredning. 

Vår dotter född -12.
    MA -14
    MA -15
    MA- 16

MA = missed abortion (uteblivet missfall) 

De hittade inga fel på oss under utredningen. Det känns dubbelt, skönt att inget var fel, men väcker oro om varför det blir som det blir. Varje plus efter första MA skapade ångest och oro direkt.

Tror de sade till mig att 25% av alla graviditeter leder till missfall, så man kan ju ha statistiskt otur. flera gånger i följd. Men om man fått flera missfall i rad kan de bero på olika saker.
Svar på tråden Ska på missfalls utredning snart, är så rädd. Ni som varit på det, dela med er.