• Anonym (Skyddad boende)

Fick bekräftelse över att jag inte får komma tillbaka till min hemort - Skyddad boende

Hej!

Jag har länge försökt få chansen att komma tillbaka till min hemort i en skyddad boende där. Just för att jag VET att det inte finns några risker så länge jag får ett eget boende där. Jag har ett arbete, inkomst som fungerar och mina studier. Även andra saker som får mig att vilja komma dit.

Dessvärre tyckte personalen någonting helt annat och var bestämd med att ha kvar mig i min nya hemstad.

Jag trivs inte här. Jag har inget arbete, inga studier, ingenting har jag i denna stad och har inte heller gjort någonting sedan jag kom hit.

Det lät som om det var positivt ifrån mötet förra gången och lät som om jag kunde komma tillbaka. Men idag vart det helt annan inställning och de ansåg att jag inte skulle förflyttas tillbaka. Jag vart mycket sorgsen, nedslagen och så förtvivlad. Samtidigt som jag tänkte för mig själv att jag är så trots allt vuxen och borde kunna välja, om möjligheterna finns. Möjligheterna finns och platser existerar. Det handlar om att de tror inte att det är bra att jag får ett skyddad boende i hemstaden. Men jag VET att det inte finns några risker.

Jag mår väldigt, väldigt dåligt just nu...

• Svar på tråden Fick bekräftelse över att jag inte får komma tillbaka till min hemort - Skyddad boende
  • Anonym (Jenny)

Varför ska du vara i ett skyddat boende överhuvudtaget om det enligt dig inte finns några risker?

• Kjell2

Måste du bo i ett skyddat boende? Är det något som hindrar att du fixar egen bostad och flyttar till din hemstad?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Jenny) skrev 2018-03-16 15:16:36 följande:
    Varför ska du vara i ett skyddat boende överhuvudtaget om det enligt dig inte finns några risker?
    Undrar också
    Anonym (Jenny) skrev 2018-03-16 15:16:36 följande:

Det finns enbart risker i hushållet där jag bodde innan. Men utanför det hemmet är det inga risker.

Så att förflytta mig till en annan ort, är överdrivet och inte alls nödvändigt.

Kjell2 skrev 2018-03-16 15:20:04 följande:

Måste du bo i ett skyddat boende? Är det något som hindrar att du fixar egen bostad och flyttar till din hemstad?

Det är faktiskt det som jag försöker fixa nu.

• Kjell2
    Anonym (Skyddad boende) skrev 2018-03-16 15:23:31 följande:
    Det finns enbart risker i hushållet där jag bodde innan. Men utanför det hemmet är det inga risker.

Så att förflytta mig till en annan ort, är överdrivet och inte alls nödvändigt.
    Då ser jag inte problemet. Fixa ett eget boende, flytta hem och få ordning på ditt liv.
  • Anonym (Jenny)

Ingen kan ju tvinga dig att bo på ett skyddat boende om du inte vill.. Men tänk igenom det en gång till vad gäller risker!! Varför skulle socialen tvinga dig att bo på ett skyddat boende om det inte finns någon risk? Dessa platser är ju inte gratis direkt och inget socialen betalar om de inte bedömer att behovet finns.

• Anonym (Lee)

Precis. Dom kan ju inte tvinga dig att bo på ett visst ställe. Fixa en egen lägenhet bara!

Anonym (Jenny) skrev 2018-03-16 15:34:26 följande:

Ingen kan ju tvinga dig att bo på ett skyddat boende om du inte vill.. Men tänk igenom det en gång till vad gäller risker!! Varför skulle socialen tvinga dig att bo på ett skyddat boende om det inte finns någon risk? Dessa platser är ju inte gratis direkt och inget socialen betalar om de inte bedömer att behovet finns.

Men om jag inte tar emot hjälpen, har jag ingen boende alls. Så det är antingen eller, det gäller.

Riskerna finns endast i familjens hushåll. Inte i själva hemstaden. Dessutom kan jag faktiskt befinna mig i hemstadens utomhus....Så därför kan jag faktiskt befinna mig i en bostad där...SÅ jag var väldigt besviken och nedstämd..Jag saknar allting :(
    Kjell2 skrev 2018-03-16 15:25:43 följande:
    Då ser jag inte problemet. Fixa ett eget boende, flytta hem och få ordning på ditt liv.
    Problemet är att det kommer ta sin långa tid tills jag kommer till min hemstad igen...Jag har allt i min hemstad...Jag är inte redo att flytta ifrån min hemstad än. Kanske i framtiden..Men inte nu när jag har allting...Jag gör massa saker och behöver de....Jag är väldigt nedstämd just nu.
Svar på tråden Fick bekräftelse över att jag inte får komma tillbaka till min hemort - Skyddad boende