• tyrretoo

SGI - vilande eller inte?

Hej!

Har ringt försäkringskassan två dagar i rad nu och får bara luddiga svar. Kanske någon här inne kan hjälpa?

Mellan 2009 - 2013 har jag arbetat, men aldrig haft en anställning som varit fast utan har säsongat, jobbat under somrarna osv. 
    Från augusti 2013 - maj 2016 studerade jag med fullt studiemedel.

Jag arbetade två månader juni 2016 - augusti 2016 som vikarie. Sedan fick jag ett nytt vikariat från september 2016 - december 2016. Jag fick ny anställning innan det nya vikariatet var över, men det var en paus på två veckor mellan anställningarna då jag ville ha två veckor ledigt. Men sammanlagt har jag arbetat över 6 månader innan mina studier, fast med två veckors uppehåll mellan anställningarna.
    Jag började studera igen januari 2017 och har haft fullt studiemedel.

Kommer jag ha möjlighet till att få högre föräldrapenning baserat på det jag jobbade innan mina nuvarande studier?

Tack på förhand!

• Svar på tråden SGI - vilande eller inte?
  • Anonym (Csn)

Jag tror du kommer få högre föräldrapenning. Eftersom du arbetade 2009-2013 samt vändan under 2016 och har haft CSN hela tiden så tror jag att dom kommer räkna på dina inkomster alla dessa år ihopslagna. Du kan alltid skriva till f.kassan och fråga dom, men jag tror du kommer få en högre än om du "bara" hade fått från csn.

• Anonym (Kaos)

Jag har absolut inte full koll på detta, men jag tror också att du borde få en något högre föräldrapenning. Att studera heltid med studiemedel skyddar ju din inkomstbaserade SGI. Exakt vilken inkomst de kommer beräkna på vet jag däremot inte.

Svar på tråden SGI - vilande eller inte?