• Anonym (Självisk?)

Krossad. Min bonusdotter tycker jag är som en storasyster?

Jag ska försöka hålla det här kort.

Jag är 29 år, min sambo 35 och hans dotter 10. Jag träffade honom för 3 år sedan och vi har bott tillsammans i 1,5 år. Hans dotter har varit i mitt liv i snart 2,5 år.

Hon var jätteintresserad av mig från dag 1 och med tid har vi fått en superfin relation som innebär att jag tar hand om henne stora delar av dagen och hon anförtror sig till mig med mycket. Hon träffar sin mamma väldigt sällan (har stora personliga problem) och jag har alltid varit väldigt noga med att inte inkräkta på att vara mamman i hennes liv eftersom hon redan har en och jag har full respekt för det. Men jag bidrar i hushållet bland annat genom daglig omvårdnad, matlagning, läxläsning, aktiviteter hemma och skjuts till fritidsaktiviteter, nattningar och frukostar bara jag och hon t.ex.

Hon har alltid ställt till med ett jättebråk varje gång hon ska hälsa på sin mamma och försökt vägra med skrik och grin. När hon är där ringer hon till oss båda nästan varje dag och säger att hon saknar oss och vill hem. Vi försöker avleda och stötta mamman.

PROBLEMET: Ikväll sa hon till mig att jag känns som hennes storasyster och att hon önskar att det var vad jag var så att hennes pappa kan vara med hennes mamma igen.

Det är helt nytt eftersom vi tidigare har fått hindra henne från att kalla mig mamma av respek för riktiga mamman.

MEN jag blev sårad. Jag vill inte vara ?mamman? men ?storasyster? känns lika fel eller mer fel. Jag och hennes pappa kommer att gifta oss och planerar fler barn och är verkligen jättekära. Det blev helt fel i mitt huvud att jag och hon är systrar för henne och min sambo är väran pappa.

Alla råd och reflektioner är välkomna. Hur borde jag tänka/känna?

• Svar på tråden Krossad. Min bonusdotter tycker jag är som en storasyster?
  • Anonym (Man43)

Jag tycker tvärtom det var fint sagt!

Man blir aldrig ?mamma/pappa? som bonus, men att få bli så nära som du verkar vara är väl fint ändå?

• Anonym (Ina)

Jag tycker också det var fint sagt.

Kom ihåg att hon är 10år och inte kan sätta ord på vad hon känner riktigt..

Hon ser dig som en viktigt roll i hennes liv och vet att du finns där. Tycker inte du ska se på "storasyster-rollen"som en negativ sak utan en fin sak.

Angående vad hon sa im din mamma och pappa blitt illasmakande igen - kanske är det så att hon sa på detta sätt för hon inte vill vara hos mamman själv för hon vantrivs där? Om då pappan är tillsammans med mamman så slipper hon vara där själv och du som storasyster finns fortfarande kvar och skyddar henne och tar hand om henne. Istället för att du ska försvinna ut ur bilden?

Jag tycker du ska ta till dig att du betyder så mycket för henne och att ni har denna fantastiska relation till varann...

• Pope Joan II

Barn försöker ofta få viktiga personer att passa ihop, kanske krävdes det att hon ser på dig som en storasyster för att få familjen att, i fantasin och önskningarna, kunna vara tillsammans alla. 

Det är väldigt olyckligt om du inte kan ta detta på ett positivt sätt, och ännu mer olyckligt om du får för dig att agera ut en sådan känsla på något sätt. 

• Anonym (Självisk?)

Jag har inga tvivel om hon älskar mig som en familjemedlem. Hon uttrycker det kontant i både ord och handling. Hon är som ett plåster på mig och vi har hittat en perfekt balans (tyckte jag nyss). Det är jag självklart jätteglad för och hon är så älskad av mig också.

Men storasyster antyder ju mer att jag och hon är på samma nivå och syskon och att min sambo alltså är båda våras pappa. Blir det inte lite incestuöst?

Hon är ju uppenbarligen missnöjd?

• Pope Joan II
    Anonym (Självisk?) skrev 2018-03-14 21:39:26 följande:

Jag har inga tvivel om hon älskar mig som en familjemedlem. Hon uttrycker det kontant i både ord och handling. Hon är som ett plåster på mig och vi har hittat en perfekt balans (tyckte jag nyss). Det är jag självklart jätteglad för och hon är så älskad av mig också.

Men storasyster antyder ju mer att jag och hon är på samma nivå och syskon och att min sambo alltså är båda våras pappa. Blir det inte lite incestuöst?

Hon är ju uppenbarligen missnöjd?

Det där är verkligen en mycket orättvis tolkning. Tycker du att det är incestuöst när små barn vill gifta sig med sina föräldrar också, eller när tonåringar vill att deras frånskilda föräldrar ska leva ensamma och i celibat resten av livet? Allt det där är bara uttryck för att de är just barn och ungdomar med av naturliga skäl bristande livserfarenhet.
  • Anonym (Självisk?)

Jag är hur tacksam som helst för alla svar. Jag är helt öppen för att jag är självisk eller fel ute. Och jag kommer självklart inte att ?agera ut? den här känslan annat än att vräka ut den här..

Eller ja jag lär väl grina ut till min sambo lite..

Hon var så ledsen när hon sa det. Jag vill ju inte att hon ska må dåligt av att inte få ihop rollerna heller..

• Anonym (Man43)

Chilla, hon är 10 år.

Och igen: du kommer aldrig bli hennes mamma, får du status ?storasyrra? så är det det bästa betyg du kan få.

• Pope Joan II
    Anonym (Självisk?) skrev 2018-03-14 21:44:04 följande:

Jag är hur tacksam som helst för alla svar. Jag är helt öppen för att jag är självisk eller fel ute. Och jag kommer självklart inte att ?agera ut? den här känslan annat än att vräka ut den här..

Eller ja jag lär väl grina ut till min sambo lite..

Hon var så ledsen när hon sa det. Jag vill ju inte att hon ska må dåligt av att inte få ihop rollerna heller..

Men det får hon ju säkert. Att hon är ledsen är inte ett uttryck för att hon aldrig kommer att få ihop rollerna. Du är ju tydligen också ledsen och du kan ju trots det skilja på rollerna, eller kommer åtminstone att kunna göra det igen, trots att du frågar här hur du ska tänka och känna. 
  • Anonym (abcd)

Försök höra vad hon säger istället. Hon vill ha en kärnfamilj med en närvarande mamma men hon vill samtidigt ha dig i familjen med. Vilket barn vill inte leva i en kärnfamilj? Vilket barn vill inte ha en närvarande mamma? Ta det inte personligt. Hon vill leva med alla hon älskar samtidigt och det är inte så konstigt.

• Anonym (Man43)

Haha, min son föreslog att alla vi 4 vuxna (mamma/bonus + pappa/bonus) skulle flytta in i ett stort hus tillsammans, o c h att mamma&pappa skulle bli ihop, o c h att bonusana (!) skulle bli ihop.

Han gillade alltså oss alla 4 och ville att vi alla skulle ha det bra.

Barn är kreativa! Gläds åt det!

Svar på tråden Krossad. Min bonusdotter tycker jag är som en storasyster?