Krossad. Min bonusdotter tycker jag är som en storasyster?
Jag ska försöka hålla det här kort.
Jag är 29 år, min sambo 35 och hans dotter 10. Jag träffade honom för 3 år sedan och vi har bott tillsammans i 1,5 år. Hans dotter har varit i mitt liv i snart 2,5 år.
Hon var jätteintresserad av mig från dag 1 och med tid har vi fått en superfin relation som innebär att jag tar hand om henne stora delar av dagen och hon anförtror sig till mig med mycket. Hon träffar sin mamma väldigt sällan (har stora personliga problem) och jag har alltid varit väldigt noga med att inte inkräkta på att vara mamman i hennes liv eftersom hon redan har en och jag har full respekt för det. Men jag bidrar i hushållet bland annat genom daglig omvårdnad, matlagning, läxläsning, aktiviteter hemma och skjuts till fritidsaktiviteter, nattningar och frukostar bara jag och hon t.ex.
Hon har alltid ställt till med ett jättebråk varje gång hon ska hälsa på sin mamma och försökt vägra med skrik och grin. När hon är där ringer hon till oss båda nästan varje dag och säger att hon saknar oss och vill hem. Vi försöker avleda och stötta mamman.
PROBLEMET: Ikväll sa hon till mig att jag känns som hennes storasyster och att hon önskar att det var vad jag var så att hennes pappa kan vara med hennes mamma igen.
Det är helt nytt eftersom vi tidigare har fått hindra henne från att kalla mig mamma av respek för riktiga mamman.
MEN jag blev sårad. Jag vill inte vara ?mamman? men ?storasyster? känns lika fel eller mer fel. Jag och hennes pappa kommer att gifta oss och planerar fler barn och är verkligen jättekära. Det blev helt fel i mitt huvud att jag och hon är systrar för henne och min sambo är väran pappa.
Alla råd och reflektioner är välkomna. Hur borde jag tänka/känna?