Ni som jobbar inom skolan - tycker ni det är viktigt att barnen kommer i tid?
Hur bemöter ni barn som kommer för sent, en gång eller återkommande? Hur hanteras det? Är det något ni pratar om i klassrummet?
Hur bemöter ni barn som kommer för sent, en gång eller återkommande? Hur hanteras det? Är det något ni pratar om i klassrummet?
Fröken som barnet hade åk 1-3 var noga med tiden. Hon hade en klocka som hon ringde i när det var dags och var man sen fick man stå utanför ett par minuter och vänta på att bli insläppt har dottern berättat.
Självklart att det är viktigt att komma i tid. Man stör ju lektionen om man dräller in när den börjat. =respektlöst mot andra. Dessutom måste barnen lära sig inför yrkeslivet. Det är inte öppna förskolan längre.
Ja, det gjorde jag en hel del när jag jobbade i skolan. Generellt har jag haft som regel att OM man kommer sent till en lektion får man smyga in och försöka hänga med så gott det går. Dessutom skrev jag alltid upp sen ankomst, vilket till slut kunde leda till kvarsittning om det blev tillräckligt stort minus på frånvaron. Barnen har ju garanterad undervisningstid och 5 minuter sen ankomst varje morgon blir snabbt flera timmar missad undervisning.
Det mest problematiska med sen ankomst är störningen det orsakar i klassrummet tycker jag. Det kan ta lång tid innan ordningen återställs. Är det dessutom flera barn som kommer sent, men olika mycket, kan en hel lektion bli förstörd, beroende på vad man planerat det tillfället.
Det är alltså viktigt att komma i tid både för barnet självt och för övriga klassen. För mig, som lärare är det också viktigt, det handlar om både arbetsmiljön och den ofta ganska tighta planeringen. För samhället i stort är det viktigt att folk kommer i tid till tandläkaren, arbetet, läkarbesök, möten osv.
Som anekdot kan jag berätta om ett barn som gick i mitt barns klass (Det här var från förskoleklass till åk 2). Hen kom ALLTID sent på morgnarna. Ofta mötte jag barnet när jag hade lämnat på förskolan och var på väg till jobbet; 15-20 minuter efter lektionerna börjat på morgonen. Förklaringen var att barnet hade ansvar för att gå ut med familjens hundar på morgonen och att den förälder som hade körkort alltid var sen själv. De sena ankomsterna berodde alltså inte på barnet (som fick tillsägelser av läraren) utan på föräldrarna som uppenbarligen felprioriterade sina morgnar. Det hade inte varit rättvist mot klassen att sluta tillrättavisa de sena ankomsterna, eftersom man då sätter upp olika regler för olika barn. Frågan är om det är skolans ansvar att tillrättavisa föräldrar?