• Marie12

Var rädda om era barns uppväxt!

Våra barn växer idag upp till ett väldigt modernt samhälle jämfört med vad jag gjorde som växte upp på 70-80 talet. Allt är väldigt digitaliserat och de flesta barn börjar redan med att använda iPads, datorer mm när de bara är några år gamla. De är många som kollar på YouTube och skaffar sig förebilder där så som Sveriges största svensktalande Youtubers, Jocke och Jonna. Jag skulle vilja be er föräldrar att kolla på denna video så ser ni vilka era barn egentligen skaffar sig som förebilder. Jag har själv barn i 3, 10 och 17 års ålder  som kollar på YouTube och där innefattar bland annat Jocke och Jonna, de är inte de bästa förebilderna och deras bakgrunder är helt opassande för barn.

Kolla videon här:

Skriv gärna era tankar om detta och var gärna rädda om era barn för vi vill inte att barnen ska växa upp i ett samhälle där de tar efter opassande vuxnas handlingar!! 

• Svar på tråden Var rädda om era barns uppväxt!
  • Anonym (Janette)

Tack för tipset, efter att jag såg denna videon ska jag absolut prata med mina barn och fråga vilka de kollar på och gillar. Det är viktigt som du säger att tänka på bakgrunden av en person för att man kan aldrig ändra helt på sig och vissa av dessa saker är ju helt sjuka. Videon var bra och tack för att du dela med dig av den. Det skulle vara roligt att se vad fler mammor eller även pappor tycker om detta, eftersom att det inte är ett så stort ämne som diskuteras i samhället våra barns uppväxter och vilka man borde eller inte borde se upp till!! Lysande!!PlusGlad

• Anonym (X)

Internet är fullt av idioter. Kommer absolut ha koll på vad barnen tittar på. Än så länge är de för små för att söka rätt på ngt själva.

Hade varit kul med tips på bra förebilder. Gärna ngt med lite vetenskaplig inriktning men för barn. Finns ju även gott om folk som bygger egna quadrocopters etc. det skulle kännas mycket bättre som förebild. Tips på motpoler till allan-ballan-kanalerna?

• Marie12
    Anonym (X) skrev 2018-03-10 17:32:12 följande:

Internet är fullt av idioter. Kommer absolut ha koll på vad barnen tittar på. Än så länge är de för små för att söka rätt på ngt själva.

Hade varit kul med tips på bra förebilder. Gärna ngt med lite vetenskaplig inriktning men för barn. Finns ju även gott om folk som bygger egna quadrocopters etc. det skulle kännas mycket bättre som förebild. Tips på motpoler till allan-ballan-kanalerna?

Ja exakt, kunde inte sagt det bättre!

Jag vet inte riktigt några bra förebilder eftersom att jag själv inte är så teknisk av mig men när jag häromdagen såg vad min 10-åriga pojke kollade på så fick det mig att gå in och utforska lite... Jag märkte ju snabbt att många är väldigt olämpliga men det var dock mycket svårare att hitta lämpliga kanaler som är anpassade för barn i olika åldrar..

Men om du eller någon annan i tråden hittar så dela gärna med er och säg vad ni tycker och just varför!! :)  

• Anonym (pappa)

Men, alltså, ärligt, har ni inte koll på vad era barn gör på nätet? Det är ens förbannade ansvar som förälder och det har varit föräldrars förbannade ansvar de senaste 20-25 åren.

Vad gäller bra youtube-kanaler för barn så beror det på barnens ålder och intressen, men min yngsta dotter som är 9 älskar SuperCarlinBrothers, Brain Scoop, Simple Kids Craft, och Emmymadeinjapan. Alla är ju på engelska, men hon har brittiska farföräldrar och de läser ju engelska i skolan så det går bra.

• Marie12
    Anonym (pappa) skrev 2018-03-10 19:05:25 följande:

Men, alltså, ärligt, har ni inte koll på vad era barn gör på nätet? Det är ens förbannade ansvar som förälder och det har varit föräldrars förbannade ansvar de senaste 20-25 åren.

Vad gäller bra youtube-kanaler för barn så beror det på barnens ålder och intressen, men min yngsta dotter som är 9 älskar SuperCarlinBrothers, Brain Scoop, Simple Kids Craft, och Emmymadeinjapan. Alla är ju på engelska, men hon har brittiska farföräldrar och de läser ju engelska i skolan så det går bra.

Jo jag har koll på vad mina barn gör på internet, men det jag ville få fram är att en YouTube behöver inte vara bra för barn även om de får det att se ut så. Många YouTubers har hittat det som en utväg och lyckats i livet medans deras bakgrunder är helt för jävliga för våra barn. Kolla på videon som jag refererade till så lär du först.. Det kan även va svårt att hålla koll på vad barnen gör och jag tycker ändå att de skall få ett privatliv också som säkert du hade velat ha men du är säkert en ung pappa som inte har så mycket innanför pannbenet! Vad liknar det att rota i sitt barns privata saker, tvingar du henne till sexuella saker också eller? Gråter
Svar på tråden Var rädda om era barns uppväxt!