• Anonym (Ensam)

Jag blev den enda utan barn

Nu är det officiellt. Av alla i min generation, alla mina kusiner, på båda sidor av släkten så blev jag den enda som aldrig fick barn. Det känns tungt.

• Svar på tråden Jag blev den enda utan barn
  • Anonym (*'^-^'*)
    Anonym (Ensam) skrev 2018-03-09 16:56:23 följande:

Nu är det officiellt. Av alla i min generation, alla mina kusiner, på båda sidor av släkten så blev jag den enda som aldrig fick barn. Det känns tungt.

Hur gammal är du?
  • Anonym (Ensam)

För gammal för att få barn.

• Anonym (.......)

Livet kretsar ju inte om att ha barn. Det hjälper ju inte att gå och gräva ner sig i det. Hitta på en massa saker som du inte skulle kunnat göra med barn ist :)

• Anonym (lite salt)

Fast varför jämföra sig med andra? Alla har sina sorger. Någon av kusinerna kanske aldrig fick uppleva äkta kärlek, någon annan har alltid känt sig som fulast av kusinerna, någon annan är avundsjuk på att du är så framgångsrik i ditt yrke, någon kommer kanske dö i förtid. Man kan inte gå och jämföra olycka, bara försöka hitta mening i sitt eget liv.

• Anonym (Andra vis)

Här finns lite olika val. Acceptera att du inte blir förälder, titta på adoption eller fundera på om att vara fosterförälder.

• Anonym (Ensam)

Jag vet att livet inte kretsar enbart runt barn men det känns ändå jobbigt att vara den enda utan barn. Den enda som folk säkert undrar över varför vi inte har barn. Den enda vars familj inte fortsätter. Den enda som inte gav mina föräldrar barnbarn och dom har inga andra barn än mig. Jag känner mig utanför och konstig och kan bara gissa vad släkten tänker om mig.

• Anonym (*'^-^'*)
    Anonym (Ensam) skrev 2018-03-09 17:08:21 följande:

.

Är du över 50?

Över 30?

Över 40?

Man kan adoptera och inseminera
  • Anonym (.......)

Jag vet att livet inte kretsar enbart runt barn men det känns ändå jobbigt att vara den enda utan barn. Den enda som folk säkert undrar över varför vi inte har barn. Den enda vars familj inte fortsätter. Den enda som inte gav mina föräldrar barnbarn och dom har inga andra barn än mig. Jag känner mig utanför och konstig och kan bara gissa vad släkten tänker om mig.

Skit i vad andra tycker, det är ju inte därför man skaffar barn, för att ens föräldrar ska få barnbarn eller för att folk ska tänka annorlunda om en?

Om någon frågar säg att du inte ville ha barn. 

• Anonym (Emma)

Ville du inte ha barn?Eller var det nån annan andledning?Jag har två väninnor som inte har barn.Känns inte alls konstigt och dessutom är dom mycket friare att göra vad dom vill.

• Anonym (Grattis)

Grattis, bara skönt att slippa ju! Du har massa barn att umgås med när du känner för det men kan leva ditt vuxenliv ifred samtidigt :). Och gott om pengar att njuta av.

• Anonym (Förstår)

Jag förstår att det känns jobbigt. Själv är jag den enda i släkten som är frånskild. En av mina kusiner är änkeman, alla andra har fina kärnfamiljer... Samma sak är det i mitt äldsta kompisgäng, bara jag som är skild.

Men... man ska passa sig för att fastna i jämförarträsket och i stället hitta sina likar. Jag vill absolut inte distansera mig från mina gifta vänner och släktingar men försöker samtidigt hitta och vårda nya vänskaper med personer i samma sits som jag. Har du barnlösa vänner/bekanta du kan umgås med?
  • Anonym (K)

Men vem fan bryr sig som släkten?!
  • baralillatant

Verkar som att du vill ha barn för släktens skull, inte din egen. Så då har det nog blivit rätt ändå :)

• bullen1984

Jag har valt bort barn. Har aldrig ens tänkt tanken om vad ANDRA tycker om det. Varför bryr man sig om sådant? Får på riktigt panik av barn och det blir värre och värre med åldern. Barn är vidriga små varelser. Jag gillar hundar, så gillar jag att jobba. 

• Jag är bara jag
    Anonym (Ensam) skrev 2018-03-09 17:00:30 följande:
    För gammal för att få barn.
    Över 52 m.a.o? Annars finns ju ÄD som alternativ. Är du för gammal eller inte orkar/vill satsa på det återstår att acceptera. Och strunta i vad andra tycker! Ensam utan barn ö.h.t är du ju inte. Tror det är en femtedel av alla över 60 -eller var det 50 t.o.m?- som saknar barn.

Alla är vi dessutom udda på nåt sätt i den släkt vi tillhör. Och vad spelar det för roll egentligen?
  • Anonym (*'^-^'*)

Hur gammal är du ??
Svar på tråden Jag blev den enda utan barn