• Anonym (Radhusdrömmar)

Flytta till annan kommun, skolplacering mm?

Jag är frånskild, mina barn är skrivna hos mig, jag och pappan har delad vårdnad, varannan vecka, bor nära varandra och har överlag en bra relation.

Jag skulle gärna bo lite större men det innebär förmodligen att jag måste byta kommun. Jag skulle dock helst se att barnen går kvar i samma skola. Måste jag i så fall skriva över barnen på pappan som bor kvar i kommunen? Vad kan det få för konsekvenser?

• Svar på tråden Flytta till annan kommun, skolplacering mm?
  • Anonym (V)

Kommuner vill sällan betala för skolgång i andra kommuner. Enklast är att barnen blir folkbokförda hos sin pappa. Vad skulle kunna gå fel som pappan inte har riskerat när barnen varit skrivna hos dig?

• Anonym (Radhusdrömmar)
    Anonym (V) skrev 2018-03-09 09:22:11 följande:

Kommuner vill sällan betala för skolgång i andra kommuner. Enklast är att barnen blir folkbokförda hos sin pappa. Vad skulle kunna gå fel som pappan inte har riskerat när barnen varit skrivna hos dig?

Kanske ingenting. Jag frågar så jag kan fatta ett informerat beslut. Och hur pappan har motiverat sitt beslut är inte relevant för mig.
  • Anonym (V)
    Anonym (Radhusdrömmar) skrev 2018-03-09 10:02:10 följande:

Kanske ingenting. Jag frågar så jag kan fatta ett informerat beslut. Och hur pappan har motiverat sitt beslut är inte relevant för mig.

Men ni kan inte båda ha barnen skrivna hos er. Så han har knappast fattat ett beslut utan accepterat att du ville ha barnen skrivna hos dig. Ska barnen fortsätta gå i samma skola så ska de bo i samma kommun.
  • Anonym (Radhusdrömmar)
    Anonym (V) skrev 2018-03-09 10:11:40 följande:

Men ni kan inte båda ha barnen skrivna hos er. Så han har knappast fattat ett beslut utan accepterat att du ville ha barnen skrivna hos dig. Ska barnen fortsätta gå i samma skola så ska de bo i samma kommun.

Tja, att acceptera något är ju också en form av beslut. Har du nåt svar på min fundering eller vill du bara ifrågasätta att jag funderar?
  • Anonym (Separerad mamma)

När jag och exet gick isär så hade vi en lång diskussion om just det med var barnen skulle vara skrivna och vad det innebar.

Såvitt vi sett under 6 år så är det följande konsekvenser som finns:

1. All post till barnet kommer till den adress där det är skrivet, oavsett vilken adress som står på kuvertet. Alla kallelser till läkare/tandläkare, all information från skola, fritidssysselsättningar, direktreklam etc. Har du och exet en bra relation så spelar det ingen roll.

2. Barnbidrag, bostadsbidrag etc beräknas utifrån var barnet är skrivet. Jag har tex ett barn till nu, hade äldsta varit skrivet hos pappan hade jag inte fått flerbarnstillägg.

3. Barnbidraget betalas ut till den som barnet är skrivet hos (om man inte begärt annat hos FK).

4. OM pappan får för sig att flytta senare så har han större chans att få flytta med barnen till sin nya adress än om de är skrivna hos dig. I vårt fall krävde pappan en påskriven flyttanmälan från mig för att gå med på att låta barnet skrivas hos mig, detta för att jag inte ska kunna flytta och ta med mig barnet utan pappans tillstånd. Jag å min sida skrev in postort på pappret jag skrev under för att pappan inte skulle kunna missbruka flyttanmälan. Vi har ett jättebra samarbete, men är båda av åsikten att vi ska se till så att barnet inte drabbas om vi skulle bli ovänner i framtiden. Vi har även ett heltäckande umgängesavtal och ekonomiskt avtal OM vi någonsin skulle börja bråka om det.

• Anonym (Radhusdrömmar)
    Anonym (Separerad mamma) skrev 2018-03-09 10:31:29 följande:

När jag och exet gick isär så hade vi en lång diskussion om just det med var barnen skulle vara skrivna och vad det innebar.

1. All post till barnet kommer till den adress där det är skrivet, oavsett vilken adress som står på kuvertet. Alla kallelser till läkare/tandläkare, all information från skola, fritidssysselsättningar, direktreklam etc. Har du och exet en bra relation så spelar det ingen roll.

2. Barnbidrag, bostadsbidrag etc beräknas utifrån var barnet är skrivet. Jag har tex ett barn till nu, hade äldsta varit skrivet hos pappan hade jag inte fått flerbarnstillägg.

3. Barnbidraget betalas ut till den som barnet är skrivet hos (om man inte begärt annat hos FK).

4. OM pappan får för sig att flytta senare så har han större chans att få flytta med barnen till sin nya adress än om de är skrivna hos dig. I vårt fall krävde pappan en påskriven flyttanmälan från mig för att gå med på att låta barnet skrivas hos mig, detta för att jag inte ska kunna flytta och ta med mig barnet utan pappans tillstånd. Jag å min sida skrev in postort på pappret jag skrev under för att pappan inte skulle kunna missbruka flyttanmälan. Vi har ett jättebra samarbete, men är båda av åsikten att vi ska se till så att barnet inte drabbas om vi skulle bli ovänner i framtiden. Vi har även ett heltäckande umgängesavtal och ekonomiskt avtal OM vi någonsin skulle börja bråka om det.

Tack för det konkreta svaret. 1:an känns ok, 2:an är inte aktuellt, 3:an löser vi nog. Idag får jag hela barnbidraget och betalar fritids, försäkring och vissa aktiviteter så det går jämnt ut.

4:an är det man får fundera på. Nu tror jag att risken att pappan plötsligt vill lämna Stockholm där han är född och uppväxt är pyttepytteliten men man vet ju inte, han kanske får 50-årskris, möter Jesus eller nåt...

Jag hänger inte riktig med hur det funkar med flyttanmälan. Du skrev på en anmälan för att du inte skulle kunna flytta sen?
  • Anonym (ss)

fast "oavsett vilken adress som står på kuvertet" stämmer inte. Brevbäraren har inte koll på var barn är skrivna. Står det en dress på, åker brevet dit. Däremot skickas givetvis allt från myndigheter dit eftersom de tittar i adressregistret. 
    Om någon skickar ett brev till ett barn på den andra adressen, ett handskrivet grattiskort tex, så lägger brebäraren givetvis det i den brevlådan. 

• silhuett
    Anonym (Separerad mamma) skrev 2018-03-09 10:31:29 följande:

1. Denna punkt stämmer inte. Post från skolan t.ex. skickas ofta till båda vårdnadshavarna (i alla fall hos oss).

2. Jag får flerbarnstillägg trots att mina äldre barn är skrivna hos sin pappa. Dock delar vi på barnbidraget för dem, vilket jag tolkar som en förutsättning för att jag ska kunna få flerbarnstillägg.

4. Nej, man får inte med sig barnen automatiskt om man väljer att flytta. Om den andra föräldern vägrar skriva under en flyttanmälan gör skatteverket en utredning om var barnet ska skrivas. De utgår ifrån omständigheter som var barnen har sina rötter, vänner, släkt m.m. Vart barnet har varit skrivet (på pappret) spelar mindre roll.
    Anonym (Radhusdrömmar) skrev 2018-03-09 12:03:40 följande:
    Tack för det konkreta svaret. 1:an känns ok, 2:an är inte aktuellt, 3:an löser vi nog. Idag får jag hela barnbidraget och betalar fritids, försäkring och vissa aktiviteter så det går jämnt ut.

4:an är det man får fundera på. Nu tror jag att risken att pappan plötsligt vill lämna Stockholm där han är född och uppväxt är pyttepytteliten men man vet ju inte, han kanske får 50-årskris, möter Jesus eller nåt...

Jag hänger inte riktig med hur det funkar med flyttanmälan. Du skrev på en anmälan för att du inte skulle kunna flytta sen?
    Haha, nej det var kanske inte så tydligt

Exet skrev under flyttanmälan för sonen så att han fick flytta med mig när jag flyttade från vårt gemensamma hem. Jag skrev på en "in blanco" flyttanmälan som pappan fick, så att OM jag skulle få en knäpp och försöka flytta med sonen någon annanstans så har pappan en flyttanmälan som jag skrivit på så att han kan skriva honom hos sig. 
    För att han inte heller ska kunna ta sonen och flytta var som helst fyllde jag i postort på den anmälan jag skrev under.
    Teoretiskt sett skulle han kunna skriva sonen hos sig när som helst med det pappret, men jag litar på att han inte gör en sån sak för att jäklas. 
    Anonym (ss) skrev 2018-03-09 15:27:47 följande:

fast "oavsett vilken adress som står på kuvertet" stämmer inte. Brevbäraren har inte koll på var barn är skrivna. Står det en dress på, åker brevet dit. Däremot skickas givetvis allt från myndigheter dit eftersom de tittar i adressregistret. 
    Om någon skickar ett brev till ett barn på den andra adressen, ett handskrivet grattiskort tex, så lägger brebäraren givetvis det i den brevlådan. 

Posten eftersänder all sonens post till mig trots att det är 6 år sen jag flyttade. När jag tänker efter är det nog fel, men så är det iaf.
  • Anonym (mkjuh)

Ang flyttanmälan: Båda måste skriva under den innan barnet kan skrivas på ny adress.
    MEN, om en förälder vill flytta med barnet kan denne göra det utan den andras underskrift. Då görs en utredning om vart barnet ska skrivas.
    Man tar hänsyn till om den ena bor kvar på barnens hemort där de har sina rötter MEN det kan ändå anses vara för barnens bästa att inte flytta IGEN om de kan anses ha rotat sig på den nya orten, så den som olovligen flyttar kan ändå få barnen skrivna hos sig. 

I TS fall där båda då isf har flyttat kan det alltså ligga henne i fatet om hennes ex får för sig att flytta. 

Ang skolplacering har barnet rätt till placering i sitt upptagningsområde om inte föräldrarna väljer något annat. Kan de inte komma överens skrivs barnen in i den skolan som har upptagningsområde där barnet är folkbokfört. Man kan välja annan skola men kan då mista rätten till skolskjuts och man kan riskera att åka ut om skolan plötsligt behöver platsen till någon som finns inom skolans upptagningsområde. 

Vill man ha en skola i en annan kommun så går de flesta kommuner med på det om det gäller en kortare tid, tex för att kunna avsluta skolåret eller få gå kvar mellanstadiet ut om det inte är alltför lång tid kvar. Viss kommuner är dock väldigt kinkiga men oftast får man bra svar om man ringer och frågar. 

Svar på tråden Flytta till annan kommun, skolplacering mm?