• LejonSa

Säkerhetsgrind trappa

Hej!

Snart flyttar vi och huset har en något ?ovanlig? trappa. Dels har den inget räcke förrän 5-6 trappor upp och är svängd. Där har vi tänkt att vi får köpa två plankor och skruva fast längst ner och sen fästa grinden.

Men nu kom jag på att på ovanvåningen har vi ju väggen att fästa i men räcket är sedan i metall både lodrätt och vågrätt och glasskiva därefter.

Kan man fästa ?vanliga? säkerhetsgrindar i metallen eller har någon några tips?

• Svar på tråden Säkerhetsgrind trappa
  • Lynxsa

Klart du kan. Vissa grindar spänner man ju fast och behöver inte skruva fast dem. Då slipper du funderar på materialet.

Vilken ålder på barn? Vi har upplevt att grindarna till trappan bara använts ett par månader mellan ca 7-13 månader. Sen har våra barn kunnigt tagit sig upp och ner på ett säkert sätt själva.

Dock kan ju grindarna vara bra som begränsning som ex till tvättstugan men just säkerhets mässigt har vi haft en kort användningstid

• LejonSa
    Lynxsa skrev 2018-03-09 08:46:31 följande:

Klart du kan. Vissa grindar spänner man ju fast och behöver inte skruva fast dem. Då slipper du funderar på materialet.

Vilken ålder på barn? Vi har upplevt att grindarna till trappan bara använts ett par månader mellan ca 7-13 månader. Sen har våra barn kunnigt tagit sig upp och ner på ett säkert sätt själva.

Dock kan ju grindarna vara bra som begränsning som ex till tvättstugan men just säkerhets mässigt har vi haft en kort användningstid

Ena är 2 år och andra 2 mån.

2 åringen är inte alls van vid trappor. Han har gått väldigt lite i trappor ( bott på bottenvåning och inte haft trapphus ens och fsk har inga trappor osv) och med 2 mån så vågar jag onte riskera att inte vara på plats om den store skulle vara i trappen. Tror förvisso att han fixar det utan problem. Mest från ovanvåningen egentligen som jag vill ha grind. Tänker på nätterna när han vaknar och vill komma till vårt rum som är precis vid trappen. Till han vant sig vid det känns det säkrast med grind och sen för lillen när han blir större.

Men bra då ska jag kolla upp såna tack! Tror du de finns på babyproffsen eller bauhaus (där vi tänkte köpa plankorna).
  • Snuttis2

Hade nog pratat med någon utbildad personal o haft med bild . Grindar som spänns fast är egentligen inte godkända för trappor , det var ju ett flertal dödsfall runt såna grindar för några år sedan därav slutade ex ikea att sälja dem.

Söker själv en trappgrind just nu till lite liknande bekymmer o lär nog åka till någon större babybutik !

• Lynxsa

Se där. Alltid lär man sig nåt. Biltema har en variant som är godkänd enligt nånting där man sätter fästen på sidorna och klämmer grinden emellan. Det är sådan vi har.

Ja vara barn har växt upp med trappan och lärt sig tidigt. 7 månaders tjejen har börjar krypa upp i trappan nu så grindarna är stängda. 2 och 4 åringen har lärt sig öppna så de går som de vill

www.biltema.se/sv/Hem/Sakerhet-och-larm/Barn/Barngrind-2000040406/

• LejonSa
    Snuttis2 skrev 2018-03-09 10:15:44 följande:

Hade nog pratat med någon utbildad personal o haft med bild . Grindar som spänns fast är egentligen inte godkända för trappor , det var ju ett flertal dödsfall runt såna grindar för några år sedan därav slutade ex ikea att sälja dem.

Söker själv en trappgrind just nu till lite liknande bekymmer o lär nog åka till någon större babybutik !

Bara det att där vi bor finns bara babyproffsen. En liten. Känns inte tryggt med dom. Tycker inte de verkar jättekunniga tyvärr. Har inte nära till någon större stad heller.

:-/

Får läsa runt lite helt enkelt.
  • LejonSa
    Lynxsa skrev 2018-03-09 10:47:41 följande:

Se där. Alltid lär man sig nåt. Biltema har en variant som är godkänd enligt nånting där man sätter fästen på sidorna och klämmer grinden emellan. Det är sådan vi har.

Ja vara barn har växt upp med trappan och lärt sig tidigt. 7 månaders tjejen har börjar krypa upp i trappan nu så grindarna är stängda. 2 och 4 åringen har lärt sig öppna så de går som de vill

www.biltema.se/sv/Hem/Sakerhet-och-larm/Barn/Barngrind-2000040406/

Jag kollade på den du skickade. Men förstår inte riktigt hur du menar att man fäster på sidorna? Ska kolla lite närmare sen. Men menar du att den ska kunna gå till metallräcke och vägg?
  • Lynxsa

Du sätter fast "koppar" på väggarna, två på varje sida och spänner grinden emellan. Antagligen skruvar man fast koppen eller fäster med dubbelhäftande tejp

• LejonSa
    Lynxsa skrev 2018-03-13 20:46:56 följande:

Du sätter fast "koppar" på väggarna, två på varje sida och spänner grinden emellan. Antagligen skruvar man fast koppen eller fäster med dubbelhäftande tejp

Aha. Då är frågan om de funkar för oss. Om inte knopparna är ?böjbara?. Det är ju en rund stång lodrätt ner som jag måste fästa i. Ska se om jag kan lägga till en bild så man ser vad jag menar.

• LejonSa

Så ja... de som bodde där innan har haft någon sorts grind innan men det var många år sen så jag vet inte om de hade denna typ av räcke då.

• BuoBä

Vi hade ett liknande problem men vi hittade en grind med ett fast metallstag på ena sidan som vi spände fast i trappstolpen med kraftiga buntband. På andra sidan kunde vi skruva fästena i väggen.

Det var en äldre modell av en KiddyGuard-grind. Jag gissar att man kan göra nåt liknande med en BabyDan Flex men inte testat.

Svar på tråden Säkerhetsgrind trappa