• Elvipe

SF mått 26 i vecka 24?

Jag är gravid med andra barnet i vecka 24+2 och mitt SF mått var 26. Det hamnar på den övre kurvan (nästan strax ovanför). Barnmorskan (hade en vikarie idag) sa att jag bar bebisen högt och att det kan vara orsak. Hon sa också att det kan plana ut senare i grav. men om jag drar iväg långt ovan övre kurvan behöver det såklart kollas upp vad det kan bero på. Med första barnet låg jag också oftast 1 cm över den vecka jag var i. Om jag var i vecka 30 så var SF 31 osv. Oroade mig då för ett stort barn men han vägde 3300g 6 dagar över tiden. Är bara 160 cm lång så vet inte om det här betydelse. Lovade mig själv att jag inte skulle bli såhär töntigt paranoid den här graviditeten men så sitter jag här och skriver såklart. Kan ingenting om SF mått. Skulle ni reagera? Är jag ovanligt stor?

• Svar på tråden SF mått 26 i vecka 24?
  • Bubbel85

Har också nojat över det där men jag låg i v.24+ på 21 så låg på strecket under ?normalstrecket? så jag oroade mig att vara för liten. Med min första graviditet låg jag mellan normalstrecket och ett streck under men ut kom en 4000 grammare på bf-dagen. Så tror inte magens storlek säger något om bebisens storlek utan som din bm sa beror det nog på hur bebisen ligger. Jag känner väldigt mycket sparkar långt ner i bäckenet så bär nog lågt och därför litet mått.

• Akireb

Jag har legat över den översta kurvan i denna graviditet.

Fick dit på tillväxt ul i v30 och barnet beräknades då ligga på mellersta kurvan. Hon som utförde ul sa att det beror på hur barnet ligger eller hur mycket fostervatten man har och det barnmorska gör är att enbart mäta över magen så det kan vara missvisande.

• Akireb
    Akireb skrev 2018-03-08 12:49:48 följande:

Jag har legat över den översta kurvan i denna graviditet.

Fick dit på tillväxt ul i v30 och barnet beräknades då ligga på mellersta kurvan. Hon som utförde ul sa att det beror på hur barnet ligger eller hur mycket fostervatten man har och det barnmorska gör är att enbart mäta över magen så det kan vara missvisande.

*tid
  • Elvipe

Tack för era svar. Blir så irriterad på mig själv som så lätt stressar upp mig. Har såklart googlat och läst om hur för mycket fostervatten kan vara tecken på att något är fel med bebisen osv och att för mycket fostervatten ger stort sf mått osv. Har gjort ett NIPT test i vecka 11 och på RUL såg allt bra ut. Gjorde även ett extra ul på akuten i vecka 20 pga liten blödning och inte heller så syntes något särskilt. Vet inte om de såg mängden fostervatten då men de var iaf normalt vid RUL. Ändå läser man och stressar upp sig till lätt illamående. Jag ska försöka slappna av.

Svar på tråden SF mått 26 i vecka 24?