• Anonym (?)

Vad skulle ni skickat?

Har precis fått beskedet att min tonårsdotters bästa kompis far avlidit efter många års sjukdom.

Flickorna är med i samma idrottsförening där jag och frun till den avlidne är väldigt engagerade.

Tänkte först skicka blommor (i föreningens räkning gäller det), men vore så fint att kunna skicka något till barnen också.

En på 16 en på 14 och en på 9.

Skulle ju helst vilja köpa en resa åt dem till nått härligt land långt bort, men den ekonomin har såklart inte den ideella föreningen.

Men om man tänker ca 300 kr per barn?

Någon som har nån tanke?

• Svar på tråden Vad skulle ni skickat?
  • Anonym (?)

Självklart inte pengar. Något till ett värde av 300 /barn menar jag

• Anonym (123)

I samband med /dödsfalletbegravningen skickar man blommor och/eller ger en gåva (som de anhöriga bestämt, t ex till Cancerfonden).

Vill ni göra något för barnen sedan så ta det efteråt, när det gått någon tid. De är mitt uppe i ett sorgearbete nu.

• Anonym (Nej)

Nej nej nej... Man köper inte en resa.

Helt fel tillfälle för fantasifulla upplevelsepresenter...

Och menar du att ni skulle samla in 300 kr per barn i föreningen? Det är på tok för mycket att begära att folk ska lägga.

• Anonym (?)
    Anonym (Nej) skrev 2018-03-07 09:14:37 följande:

Nej nej nej... Man köper inte en resa.

Helt fel tillfälle för fantasifulla upplevelsepresenter...

Och menar du att ni skulle samla in 300 kr per barn i föreningen? Det är på tok för mycket att begära att folk ska lägga.

Nä inte samla ihop vi ska ta ur föreningskassan är det bestämt.

Tänkte att barnen skulle få något annat än blommor. Men kanske ingen bra tanke
  • riboflavin
    Anonym (?) skrev 2018-03-07 11:01:21 följande:

Finns det bilder eller tidningsurklipp i föreningens/medlemmars ägo där pappan är med? I så fall kan kanske en minnesbil6d vara något. Vi har en sådan efter farfar som var nyckelperson i ortens folkdansgille. Bilder, artiklar mm från 30 års engagemang.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Långbenopluto
    Anonym (?) skrev 2018-03-07 11:01:21 följande:

Nej, ingen gåva på sånt sätt vid dödsfall..... ingen bra idé.

Men ni kan ju skänka till nån fond.
  • Anonym (Nejnej)

Det blir bara jättekonstigt. Skicka blommor.

Om några månader kan ni göra något för barnen.

• Physalis

Det kan bli väldigt fel att ge saker vid dödsfall. Saken blir kan bli kopplat till sorgen och därför något negativt.

Korrekturläser som en kratta
  • sextiotalist

Som andra skrivit, inga pengar, inga personliga gåvor. Det ni skulle kunna göra, när begravningen är över (för det är då det kommer behövas) är att försöka ta barnen på saker som gör att de kan få lite annat att tänka på. Dagsutflykter till något de gillar. Det är sådant de flesta behöver och det är framför allt efter begravningen som sådant är extra välkommet.

• Anonym (Hanna)

Många tycker det är jobbigt att få blommor. Vaserna tar slut, man orkar inte njuta av dem i all sorg. Har hört flera som beskrivit att man plötsligt sitter i ett hav att halvdöda blommor man knappt orkat titta på.

Det bästa är oftast att åka dit med mat, ett gott bröd eller liknande.

• Anonym (Hanna)

Och som andra redan skrivit, absolut inte en resa!!

• sextiotalist
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-08 11:02:48 följande:

Många tycker det är jobbigt att få blommor. Vaserna tar slut, man orkar inte njuta av dem i all sorg. Har hört flera som beskrivit att man plötsligt sitter i ett hav att halvdöda blommor man knappt orkat titta på.

Det bästa är oftast att åka dit med mat, ett gott bröd eller liknande.

Det är också en värdefull gest. Det gjorde mina föräldrars vänner när min pappa hade dött, då kom de över med hemlagad svampsoppa (kommer ihåg det fortfarande)
  • Anonym (M)

En liten blomma eller bara ett sms nu. Till begravningen kan ni skicka en blomma som står vid kistan, eller skänk en gåva till lämplig fond.

När min pappa gick bort (jag var ganska ung) hade min kompis familj köpt en blombukett som stod vid kistan, med sådana där sidenband med text på. Det minns jag än och uppskattade verkligen gesten.

• Anonym (mnb)

När min far dog så uppskattade jag mest donationer till Alzheimerfonden. Blommor var mest tråkigt och opersonligt, eftersom min pappa inte var intresserad (han hade inte en växt i sin bostad under de senaste 20 åren), och jag var ungefär lika intresserad (har heller inte haft växter i min bostad sedan jag flyttade hemifrån).
    Mat var också väldigt uppskattat, de första dagarna efter förlusten så turades mina vänner om att komma med mat och hålla mig sällskap om jag ville.

Svar på tråden Vad skulle ni skickat?