• jkenils

Föräldrapenning - HJÄLP!

Hejsan hoppsan alla glada sötnosar

Det är såhär, jag ska försöka fatta mig kort:

Vi ska ha barn nu i slutet på mars.

Min sambo har ett företag där jag sköter allt det administrativa arbetet.
    Jag har gjort det väldigt länge, ca ett år kanske. Mest för att jag tyckte det var roligt till en början, sen har det liksom bara blivit att jag fortsatt med det. 
    Sen var där ju en klok människa som sa till mig att jag kanske borde ha en riktig anställning för att höja min SGI. Och självklart skulle vi ju tänkt på det innan, men det har vi ju inte. 
    Vi började i alla fall att betala ut lön från och med November - 17.
    Så nu är min fråga, kan jag räkna med den lönen i min SGI? Eftersom det bara är 5 månader innan beräknad förlossning? För visst ska det vara 6 sammanhängande månader innan bebisen föds? Eller det är bara att det ska BERÄKNAS vara minst 6 månader?

Snälla, kan någon svara på detta hade det varit guld värt!
    KRAM

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-07 05:14
    Ingen?

• Svar på tråden Föräldrapenning - HJÄLP!
  • Anonym (?)

Har inte du redan startat en tråd om detta?

• jkenils
    Jemp skrev 2018-03-07 22:16:04 följande:

8 sammanhängande månader är det som gäller (förutsatt att du inte haft inkomst alls innan och inte skyddat tidigare sgi).

De första 180 dagarna får du grundbelopp men sen inkomstbaserat ändå, som jag tolkar det.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

Ringde f.kassan och fick svar av dem. 6 månader gäller. men dem hade överseende eftersom jag kommer fortsätta jobba med detta trots min föräldraledighet och att jag förklarade för dem att jag jobbat med detta så pass länge men utan anställning.
  • jkenils
    Anonym (?) skrev 2018-03-07 22:11:19 följande:

Har inte du redan startat en tråd om detta?

nej, det tror jag inte i alla fall. skrev ett inlägg men var inte inloggad då, så det raderades!
  • Jemp
    jkenils skrev 2018-03-08 20:56:28 följande:

Ringde f.kassan och fick svar av dem. 6 månader gäller. men dem hade överseende eftersom jag kommer fortsätta jobba med detta trots min föräldraledighet och att jag förklarade för dem att jag jobbat med detta så pass länge men utan anställning.

Fortsätter du har du ju inte rätt till fp. Eller menar du efteråt?
  • jkenils
    Jemp skrev 2018-03-08 23:22:26 följande:

Fortsätter du har du ju inte rätt till fp. Eller menar du efteråt?

Alltså jag kommer bara ta ut typ 4 dagar i veckan. Detta är en deltidstjänst på 50% :)
  • Anonym (?)
    jkenils skrev 2018-03-08 20:57:08 följande:

nej, det tror jag inte i alla fall. skrev ett inlägg men var inte inloggad då, så det raderades!

Trist. Du fixk massa svar där :/
  • jkenils
    Anonym (?) skrev 2018-03-10 08:39:16 följande:

Trist. Du fixk massa svar där :/

Då var det nog inte min tråd eftersom den aldrig lades upp :)
Svar på tråden Föräldrapenning - HJÄLP!