• Anonym (Bonusmamman)

Ha bonusbarnen "extra" hela tiden

Då var vi där igen. Jag är föräldraledig med tvillingar på under halvåret. Sedan tidigare har sambon två barn, 9 och 13 år gamla. Jag har ett barn på 9 år. Alla bor varannan vecka.

Sen jag gick hem på föräldraledigt har vi haft hans barn så mycket oftare. Mamman har åkt på flera veckors semester, det är utbildningar, affärsresor och middagar där barnen inte kan följa. Hon ringer (ofta med kort varsel, inte vid de längre resorna dock) och frågar om vi kan ta barnen. Min man svarar ja varje gång utan en tanke på att fråga mig först. Eftersom det är jag som går hemma är det jag som får ta hand om dem med skjuts till/från skolan, aktiviteter han inte hinner skjutsa på med tanke på hans jobbtider etc.

Mitt barn har vi varannan vecka med ytterst få undantag, inte ett undantag sedan tvillingarna kom faktiskt. Mitt ex och jag (bra relation) har kommit fram till att vi löser våra egna veckor i största möjliga mån.

Nu är vi där igen. Mannens ex ringer och frågar om barnen kan komma torsdag-lördag (byte söndagar) då hon ska på viktig affärsresa. Hon kommer hem varje kväll men barnen fixar inte att göra lunch själva. Barnen ska tillbaks till henne på lördag em och sen till oss igen på söndag (så låter det, de kommer att stanna hos oss på lördag också, det är så besvärligt att skjutsa för en natt kommer det att låta till helgen). Det går bra! Svarar min man i telefon utan att tveka. Jag då? Tänk om jag hade planerat något annat? Han jobbar dessa dagar. Barnen har dessutom lov och han lovar i samma samtal att vi kan åka skidor torsdag eller fredag (vi bor på en skidort). Det får ju jag lösa då. Eftersom jag är hemma.

Det som känns jobbigast är att mitt barns pappa jobbar hela lovet och kommer att gå på fritids varje dag. Samtidigt som jag ska ta hand om bonusarna på två lovdagar då de inte vill gå på fritids för att det är tråkigt.

Naturligtvis har jag tagit upp det här med mannen många gånger men han bara rycker på axlarna och säger att det är klart att vi måste ställa upp. Dessutom är han livrädd att göra något så att barnen vill flytta till mamman på heltid. Inte vågar han säga nej till henne heller.

Vad kan jag göra? Nu hade jag faktiskt sett fram emot en vecka där jag helhjärtat kunde ägna mig helt åt tvillingarna, det var snart 3 månader sedan vi hade en riktig "varannan vecka". Det har gått så långt att det pirrar oroligt i magen varje gång mannens ex ringer, är det bara en glömd gympapås eller är det ändring i umgänget igen? Är så ledsen över det här.

• Svar på tråden Ha bonusbarnen "extra" hela tiden
  • Anonym (mmm)

ja du får ju säga till honom igen, så är det bara! Förklara att han enbart INTE kan vara den som bestämmer i er familj, att de andra barnen inte dör om mamman ordnar barnvakt någon av gångerna (har de tex ingen mormor/morfar eller annan släkting?) 

Vet inte hur trött du är av att ha små bebisar men du får väl annars överdriva lite, säg att du håller på att stressa och gå under av alla krav, medan han "bara" jobba och inte faktiskt ser hur det är på riktigt. 
    Kan du ringa hans ex och prata med henne själv? Eftersom mannen alltid sagt ja så kanske inte hon reflekterar över saken utan tror att ni pratat om det. 

• Anonym (mmm)

Eller får ni gå till familjerätten, alla tre vore nog en bra ide, och få hjälp att prata där om ni inte kan kommunicera tillsammans. 

• Anonym (mmm)

Flytta till mamman på heltid låter ju inte realistiskt om hon reser så mycket ,så det tror han kanske inte på själv egentligen. Låter mer som ett svepskäl han drar till med. Han tycker säkerligen det är jättemysigt när barnen är mer hos er men det ska ju funka också. Betalar mamman lite för det också då, hoppas jag, om barnen är så pass mkt hos er? 

• Anonym (Punkt)

Det är ju bara att säga som det är:

Ska ni ha barnen extra så får han lösa det praktiska, du älskar dem men är bara bonusmamma på era veckor. Vill han ställa upp på hennes veckor så får HAN ställa upp. Ungarna går på fritids, punkt.

• BurningDiamond

Någonstans så måste du få honom att förstå att så länge han inte låter dig vara delaktig i besluten om när barnen ska komma så får han axla hela ansvaret för deras vistelse. Om du inte når fram till honom med ord så får du försöka med handling. Åk själv bort de dagarna och låt pappan rodda det hela själv. Han får se till att ta ledigt, kompa, flexa eller vad som helst, så han kan fixa för barnen utan dig.

• fjanten

Din man är ju det stora problemet här. Hon kan ju självklart fråga, men det är ju din man som gång på gång säger ja till att DU ska ta hand om hans barn. Det är nog dags, igen, att förklara för honom att du gärna är bonusmamma på veckorna barnen ska vara hos er - så får han lösa omsorgen om dem bäst han vill övrig tid som han lovar till mamman.

• Anonym (Ewa)

Jag hade blivit sur och sagt ifrån till mannen.Det är ju du som får mera jobb och du har fullt upp.Du har ställt upp så mycket ,så barnens föräldrar tar dig för givet.

• Anonym (Solbritt)

Han kan självklart säga ja och låta sina barn vata extra hos er. Men då är det han som ska rodda allt som blir extra kring dem. Varför har de inte skolskjuts under pappaveckorna?

• Whitehorse1979

Kan du åka bort?

Jag hade INTE åkt skidor, var ska era tvillingar vara?

NU får du ju för fasen stå på dig och sluta vara en dörrmatta som han torkar av skorna på.

Jag säger inte att du inte ska vara delaktig i hans barns liv men det har ju gått överstyr när han lovar att DU ska göra saker.

• Anonym (Låter vansinnigt)

Alltså hela situationen låter helt galen i mina öron. Du måste säga ifrån till din man ang detta, du måste ju ha fullt upp med tvillingarna?

Att ditt eget barn ska gå på fritids hela lovet och du åka skidor med hans låter ju ännu knäppare. Ditt barn borde ju vara med dig om du är ledig och de på fritids isf, sen kan du väl ha dem någon dag om du orkar men det ska ju bara vara en bonus!

Jag tycker du ska kräva en ändring och meddela att annars tänker du börja jobba inom kort och så får han vara föräldraledig och rodda alla sina barn samtidigt och se hur lätt det är!

Svar på tråden Ha bonusbarnen "extra" hela tiden