• Nyttz

Husbygge

Hej!

Är inte så insatt i allt som har med lån att göra så har många frågetecken i huvet just nu.????

Jag äger en tomt som jag ärvde för massor med år sen då min morfar gick bort.

Nu är tanken att vi ska bygga hus där. Vi bor nu i en hyresrätt. Men det jag undrar är hur banken gör med lån.

Jag och min sambo tjänar absolut inga stora pengar. (Jag har 26.000 och han 24.000 innan skatt). Vi har ingen sparad kontantinsats. Men eftersom jag har en tomt värd 1.5 miljoner så borde väll det typ vara som en kontantinsats?

Tror ni det skulle vara möjligt att få ett lån på 3 miljoner?

Tacksam för svar och tankar ????

• Svar på tråden Husbygge
  • Bigpapabear

Beror på vad huset blir värt efter ni byggt det, men är tomten värd 1,5 MSEK så borde det nog inte vara några större problem

• Nyttz

Vi har kollat runt på nyckelfärdiga hus och det vi fastnat för är 2 våning,180kvm och kostar ca 2 miljoner. Sen räknar jag på 1 miljon med alla andra kostnader runt om kring husbygget. Tomten ligger i Stockholm så antar att huset lär bli värt minst 5 miljoner iallafall.

• Kjell2

Det här är sånt ni måste ta med er bank för att få ett bra svar.

• Nyttz

Ja såklart vi ska prata med banken för att få korrekta svar, men tänkte bara rent generellt om någon visste om det äns var möjligt med ett lån på 3 miljoner med dom förutsättningarna vi har.

• Kjell2

3 miljoner kan bli svårt med tanke på era inkomster som inte är jättehöga.

• snedtak

Om du bygger kommer ni först ha ett byggnadskreditiv. Dvs. under byggtiden betalar ni vanligen "bara" ränta på beloppet ni lånat för att täcka de fakturor ni betalat. Däremot är räntan oftast högre än för ett bolån. Jag rekommenderar Byggahus-forumet istället för FL, där finns det många med koll som kan svara på dina frågor.

• gbgumman

Vi hade möjlighet till att belåna tomten.
    När man bygger har man inget vanligt lån utan byggkredit.
    Lånet omvandlas till ett bolån sedan.
    3 miljoner kan vara rätt högt med era inkomster. Vi har lån på 3,5 och tjänar 90 000kr brutto ihop. Ändå var banken inte jättelätt att ha att göra med fast vi ägde tomten och 1,5 miljon att lägga in kontant.

• FragaUgglan
    snedtak skrev 2018-03-05 19:06:34 följande:

Om du bygger kommer ni först ha ett byggnadskreditiv. Dvs. under byggtiden betalar ni vanligen "bara" ränta på beloppet ni lånat för att täcka de fakturor ni betalat. Däremot är räntan oftast högre än för billiga lån, som ett bolån. Jag rekommenderar Byggahus-forumet istället för FL, där finns det många med koll som kan svara på dina frågor.

Byggahus forumet är en bra rekommendation, annars kan du också testa Flashback som också har en bygg sektion. Lycka till!
Svar på tråden Husbygge