Vårdepp skrev 2018-03-04 22:41:41 följande:
Tack så mycket för ditt svar! Jag har 26-27 dagars cykel ungefär, och räknat baklänges från nästa mens så borde jag ha ägglossning dag 13 (älstickanvisar positivt typ dag 11-12 och denna cykel även positivt dag 13). Jag började smörja med progesteroncreme dag 14, den starkare cremen fast mycket lite, typ 2 riskorn. Om jag stället skulle ha fått äl dag 14, är det troligt att den stoppades av cremen som jag började med samma dag? Kan en halv dos creme stoppa äl om den tas den dagen äl skulleha kommit? Tänker att man då har väldigt stora folliklar i äggstockarna somvill lossna.
Jag har svårt att tänka mig att äl skulle kunna stoppas av att du använt så lite av krämen samma dag. En halv dos av 100mg/ml krämen är ca 25mg, en pump/dos = 0,5ml (50mg). Det är ungefär samma mängd som jag tog från cd 7 och som jag har förstått är ok att ta för att stimulera äl. Sen skiljer det väl lite beroende på hur känslig man är men jag har fortfarande svårt att tro att det kan påverka kroppen så nära inpå äl.