Anonym (En vän) skrev 2018-03-07 12:46:17 följande:
Vet du om man kan tipsa kommunen anonymt utan att mamman förstår vem det är som sagt något? Det skulle behövas en visselblåsarfunktion för det.
Som privatperson har du alltid rätt att vara anonym i kontakten med socialtjänsten. Tänk dock på att inte röja din identitet.Går inte att ringa och säga att jag heter Anna Annasson och vill vara anonym. Samma ska om du mailar så blir din mailadress anonym.
För att säkert få fram informationen hade jag om jag var du ringt och bett att få göra en orosanmälan kring ett barn. Du får då prata med en handläggare som tar emot anmälan. Sen är det bara att berätta att du har kännedom om barnet XX med mamman yy. Uppge att du har har uppgift om att hon medveten undanhåller identiteten på fadern som du vet är zz.
På följdfrågorna om varför du anmäler, din relation till barnet etc uppger du bara att du inte vill uppge men erbjud dig att ringa tillbaka efter en vecka om det finns följdfrågor (typ de inte kan hitta barnet eller fått identiteten på de uppgivna fel).
Du kan såklart bara skicka ett brev med infon också men genom att lämna informationen som en orosanmälan då undviker du att informationen kommer fel eller missförstås.