• Nasoma90

Hur kan vi ha hemlösa i Sverige?

Jag har en seriös fråga, snälla idiotförklara mig inte.

Men hur kan vi ha hemlösa i Sverige när man har rätt till socialbidrag? Du har rätt till egen lägenhet, mat osv.

Så hur kommer det sig att vi har så mycket hemlösa?

Samt om du nu inte är ?berättigade? socialbidrag för att dom exempelvis är drogmissbrukare, så har dom ändå rätt till vård/godeman & tillslut socialbidrag. Men ska vi andra i samhället tycka synd om dom då? När dom själva får ta ansvar över sina handlingar osv? Förstå mig rätt jag är bara nyfiken & är okunnig i ämnet.

• Svar på tråden Hur kan vi ha hemlösa i Sverige?
  • tobbe01
    Nasoma90 skrev 2018-02-28 08:03:03 följande:

Jag har en seriös fråga, snälla idiotförklara mig inte.

Men hur kan vi ha hemlösa i Sverige när man har rätt till socialbidrag? Du har rätt till egen lägenhet, mat osv.

Så hur kommer det sig att vi har så mycket hemlösa?

Samt om du nu inte är ?berättigade? socialbidrag för att dom exempelvis är drogmissbrukare, så har dom ändå rätt till vård/godeman & tillslut socialbidrag. Men ska vi andra i samhället tycka synd om dom då? När dom själva får ta ansvar över sina handlingar osv? Förstå mig rätt jag är bara nyfiken & är okunnig i ämnet.

De som är hemlösa har säkerligen haft många chanser och fått bostad efter bostad.......MEN så har det blivit knarkarkvartar, suporgier och spring av en massa löst folk i trappuppgångar. Det går ju inte att i ett civiliserat samhälle att sanktionera missbruk? I så fall så skulle ju det rekryteras nya missbrukare i ÄNNU snabbare takt än idag.
  • Deceree1

Socialtjänst kräver motprestation, ex att man söker jobb. En del människor befinner sig i såna livssituationer att de av olika anledningar inte klarar det.

• Fjäril kär

Många ofrivilliga hemlösa är det för att byråkratin är fyrkantig och många hamnar "mellan stolarna" . Den hjälp de skulle behöva är ingen beredd att ta ansvar för.

• punktslash

Stora neddragningar inom psykvården har ju lämnat människor vind för våg, där de som inte klarar ett liv på egen hand slutar som hemlösa missbrukare.

• tobbe01
    punktslash skrev 2018-02-28 08:43:52 följande:

Stora neddragningar inom psykvården har ju lämnat människor vind för våg, där de som inte klarar ett liv på egen hand slutar som hemlösa missbrukare.

Och då finns ingen hjälp? Det finns inte möjligheten att få hjälp att bli nykter?
  • Tommy182

De får det om de tar emot det. Men som någon skrev så är vissa psykiskt störda på grund av droger eller annat och håller sig borta.

• cb66

Definitionen på hemlös är att man inte har ett kontrakt på mer än 3 månader. I de flesta kommuner får alla som vill tak över huvudet.

En bidragande orsak är att vi har för få bostäder i Sverige vilket gör att det är brist på konkurrens och hyresvårdar kan neka om man inte är perfekt. Hade det varit brist på hyresgäster så hade säkert fler som har prickar eller en ekonomisk dålig bakgrund fått en bostad. 

Det är också väldigt svårt att bygga övergångsbostäder och speciella boenden eftersom grannar alltid överklagar. Kommunen bygger så fort de kan men det är svårt att hitta mark där det funkar.

Självklart vill vi inte ha före detta knarkare bredvid just oss, de får bo nån annanstans. Det är bättre att klaga och undra varför inget gör nåt.

• punktslash
    tobbe01 skrev 2018-02-28 08:47:49 följande:
    Och då finns ingen hjälp? Det finns inte möjligheten att få hjälp att bli nykter?
    Inte alls i den omfattningen som skulle behövas.

För att få hjälp måste man kriga sig till den. Och vilka i behov av hjälp har den förmågan?
  • Nasoma90

Okej tack för info!

Funderat på de mycket, då man ser människor lägga upp på sociala medier att dom hjälper hemlösa osv. Kan då känna lite att dom själva satt sig lite i situationen, men självklart är de synd om dom också. Men då känner jag att man hellre kan lägga energi på att volentärarbeta på Ronald McDonaldhus eller supporta barncancerfonden eller liknande.. men det är ju min personliga åsikt!

• Yasminaoo

Ehh... Rätt till lägenhet? Vad får du det ifrån? Du får inte studera och du har rätt till bidrag till HYRAN men du får ingen lägenhet av soc. Det är många som tror det men så funkar det absolut inte. Hittar du ingen som vill hyra ut till dig eller ingen som vill hyra ut billigt (man får inte bidrag til ockerhyror) så får du bo på härbärge och söka pengar till det från dag till dag.

Allt annat du räknade upp är heller ingenting som bara delas ut.

Jag föreslår att du börjar arbeta ideellt på tex Stadsmissionen om du är genuint nyfiken på hur samhället funkar i verkligheten.

Svar på tråden Hur kan vi ha hemlösa i Sverige?