• Lollaan

Hur går det till?

Skickade in en begäran om egenvård till reproduktionscentrum om att få börja en utredning kring vår barnlöshet, och tycker det gick förvånadsvärt fort att få en tid, inte ens en månad senare.

Så i början på mars har vi ett läkarbesök inbokat och vi har fått hem hälsodeklarationer att fylla i.

Jag undrar liter mer hur det går till på det första besöket, vad pratar man om? Görs de undersökningar, provtagningar? Kommer alla till ett sånt här besök eller kan folk nekas detta första besök? Är man garanterad hjälp om det så behövs efter detta besöket?

Min sambo har en sjukdomshistoria med cancer och behandlingar vilket jag förmodar är en bidragande faktor till isåfall vi fått chans att komma på läkarbesök så fort.

• Svar på tråden Hur går det till?
  • UndrandeSökare

Ja, man kan nekas hjälp om man är för gammal enligt Landstingets regler, eller om man har för högt BMI.

Det kan säkert vara olika i olika Landsting, men vid första besöket brukar man sitta ner och prata. Sen gör man endera vul, blodprover och spermaprov direkt, eller så bokas ny tid för att göra det senare.

• Biet

Antagligen hamnar du i landstingets kö för att få assisterad hjälp sedan vilket kan vara olika lång vid olika landsting.

Åldersbegränsning görs när du är framme i kön, inte vid det datumet som du skrev in dig vid..

Har du som alternatìv till att gå via en klinik funderat på heminsemination?

Svar på tråden Hur går det till?