• mikissssz

Vårdcentral som ej använder Cosmic

Hej!

Jag söker en vårdgivargrupp som inte använder Cosmic.

Vilka är alternativen?

• Svar på tråden Vårdcentral som ej använder Cosmic
  • Anonym (VC)

Cosmic används i en viss region. Via Cosmic kommer personal även åt privata aktörer. Du får byta region om du ej vill att din nya läkare skall komma åt dina gamla journaler. Eller spärra din journal i Cosmic.

• mikissssz

Menar du att tex HELA regioner/län uteslutande använder tex Cosmic?

Inga privata aktörer med annat system då?

Vilka andra system finns?

• Anonym (Nnn)

Omöjligt att svara på när man inte vet vilken del av Sverige du bor i.

• Anonym (VC)
    mikissssz skrev 2018-02-26 22:14:47 följande:

Menar du att tex HELA regioner/län uteslutande använder tex Cosmic?

Inga privata aktörer med annat system då?

Vilka andra system finns?

Det finns massa system i hela Sverige. Men Stockholm och Uppsala och ev fler använder Cosmic. Och få kommer man åt journalerna om du ej spärrat dem. Frågan du bör ställa dig är varför du inte vill att en ny VC ska se de gamla. För mig som jobbar på VC så ser jag massa röda flaggor gällande ett sådant beteende. Tyvärr mest rörande missbruk. Dina tidigare recept syns dessuton oavsett Cosmic eller ej. De finns på apotektstjänster.
  • Anonym (H)
    Anonym (VC) skrev 2018-02-28 00:24:28 följande:

Det finns massa system i hela Sverige. Men Stockholm och Uppsala och ev fler använder Cosmic. Och få kommer man åt journalerna om du ej spärrat dem. Frågan du bör ställa dig är varför du inte vill att en ny VC ska se de gamla. För mig som jobbar på VC så ser jag massa röda flaggor gällande ett sådant beteende. Tyvärr mest rörande missbruk. Dina tidigare recept syns dessuton oavsett Cosmic eller ej. De finns på apotektstjänster.

Lite konstigt att du svarar när du uppenbarligen inte har en aning... de flesta i Stockholm använder TakeCare. I Uppsala Cosmic.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (VC) skrev 2018-02-28 00:24:28 följande:

Läkemedelsförteckningen från Apoteket som visar tidigare och aktuella recept får man bara gå in i med patientens godkännande (eller om det är nödläge med t ex en medvetslös patient). Så är det i TakeCare i alla fall. 95% av alla vårdgivare i Stockholm använder f ö TakeCare. Undantaget är St Görans sjukhus som har Cosmic och vissa privata vårdgivare som t ex Sophiahemmet och vissa enskilda läkarmottagningar (typ "lådor på stan") som har något annat eget system.
  • Anonym (VC)

I Uppsala region ja Cosmic. Visste att det fanns i Sthlm men inte mer än så.

Upplevde dig kränkt Nnn men tanke på din kommentar?

• Anonym (Nnn)
    Anonym (VC) skrev 2018-03-03 23:37:07 följande:

I Uppsala region ja Cosmic. Visste att det fanns i Sthlm men inte mer än så.

Upplevde dig kränkt Nnn men tanke på din kommentar?

Du blandar inte ihop mig med signaturen H nu?
  • Anonym (VC)
    Anonym (Nnn) skrev 2018-03-04 08:25:55 följande:

Du blandar inte ihop mig med signaturen H nu?

Jo. Förlåt!
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (VC) skrev 2018-03-04 13:51:35 följande:

Jo. Förlåt!

Det är ok! Sånt händer!
Svar på tråden Vårdcentral som ej använder Cosmic