Lära barn med autism att läsa, tips tack.
Hej
Min äldsta har autism utan intellektuell funktionsnedsättning, en av hans största svårigheter är språk, nu tränar vi stenhårt på läsning för det är det jag uppfattar att han har mest svårigheter med när han får hem läxor.
Vi läser dagligen, eller dagligen varannan vecka när han är hos mig. Jag läser ibland längre text och han läser ibland lättare. Han verkar ha lättare att skriva ord jag ger honom än att läsa dem. Då kan han ljuda fram rätt bokstav och skriva ner dem. Kan han lättare lära sig läsa genom att skriva mer?
Han har också en förmåga att tänka "spegel/bakvänt" tex när han ljudar B I L så kan han fastna vid L:et och gissa ord som börjar på L eller gissa på ord som börjar på Li.
Han har också lättare att läsa ord i bok där det finns bilder han kan koppla till orden.
Skulle gärna få tips och hjälp hur jag kan göra lästräningen roligare och mer idéer om hur vi kan jobba. Appar, spel mm välkomnas gärna med.
Sen undrar jag om fler föräldrar/vuxna som varit i samma situation och hur det gått för era barn/er? Har de/ni lärt sig/er läsa och kunnat följa med i skolan?
Tacksam för alla tips och historier som är relaterade.