Vad händer om chefen försvinner spårlöst?
Vad skulle hända om chefen en dag bara är borta, kontoret är tomt och ingen hör av denne mer? Vid konkurs går det igång en lönegaranti ser jag men om företaget inte konkar utan bara upphör?
Vad skulle hända om chefen en dag bara är borta, kontoret är tomt och ingen hör av denne mer? Vid konkurs går det igång en lönegaranti ser jag men om företaget inte konkar utan bara upphör?
Planerar du att kidnappa chefen eller?
Haha ja det lät nästan så :) Nej men jag har börjat på ett nytt jobb med en väldigt märklig chef. Nu när jag googlar företaget hittar jag ingenting och hemsidan är nere och jag kan inte gå in på kontoret enligt chefen för det är" stängt". Är bara orolig att hen kommer strunta i att betala ut löner.
Efter en tid kommer tingsrätten att besluta om tvångslikvidation, antar jag. Om ingen styrelse rapporteras och inte revision osv kommer in så kommer det att utredas.
När kan ett aktiebolag tvingas att gå i likvidation?
Haha ja det lät nästan så :) Nej men jag har börjat på ett nytt jobb med en väldigt märklig chef. Nu när jag googlar företaget hittar jag ingenting och hemsidan är nere och jag kan inte gå in på kontoret enligt chefen för det är" stängt". Är bara orolig att hen kommer strunta i att betala ut löner.
TS, gå in på allabolag.se och leta där. Sök på din chefs namn om du inte hittar på företagets namn.
Låter ju helt klart lite lurt. Är du anställd på någon slags förmån? Typ lönebidrag eller nystartsjobb eller något?
Om du inte får ut din lön så kan du begära företaget i konkurs.
Om du är med i något fack förbund så kan dem hjälpa dig.