• Tuggben

Vad händer om chefen försvinner spårlöst?

Vad skulle hända om chefen en dag bara är borta, kontoret är tomt och ingen hör av denne mer? Vid konkurs går det igång en lönegaranti ser jag men om företaget inte konkar utan bara upphör?

• Svar på tråden Vad händer om chefen försvinner spårlöst?
  • Tuggben

Haha ja det lät nästan så :) Nej men jag har börjat på ett nytt jobb med en väldigt märklig chef. Nu när jag googlar företaget hittar jag ingenting och hemsidan är nere och jag kan inte gå in på kontoret enligt chefen för det är" stängt". Är bara orolig att hen kommer strunta i att betala ut löner.

• Themis

Efter en tid kommer tingsrätten att besluta om tvångslikvidation, antar jag. Om ingen styrelse rapporteras och inte revision osv kommer in så kommer det att utredas.

När kan ett aktiebolag tvingas att gå i likvidation?

Bolagsverket kan besluta att ett aktiebolag ska gå i likvidation om
    aktiebolaget inte anmält en behörig styrelse till Bolagsverket
    aktiebolaget varit skyldigt att anmäla en särskild delgivningsmottagare till Bolagsverket men inte gjort det
    ett publikt aktiebolag inte anmält en verkställande direktör till Bolagsverket
    aktiebolaget har krav på revisor och någon sådan inte anmälts till Bolagsverket
    aktiebolagets årsredovisning, och när det krävs revisionsberättelse, inte har kommit in till Bolagsverket inom elva månader från räkenskapsårets utgång
    aktiebolaget är skyldigt att lämna en koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse till Bolagsverket, men inte gjort det inom elva månader från räkenskapsårets utgång.
    Bolagsverket kan också besluta att ett aktiebolag ska gå i likvidation om
    ett aktiebolag efter byte av redovisningsvaluta till svenska kronor inte har ett registrerat aktiekapital eller minimikapital på minst  50 000 kronor (privata bolag) eller  500 000 kronor (publika bolag) och bolaget inte inom sex månader har anmält den ökning av aktiekapitalet som krävs.
    ett aktiebolag har varit tvunget att minska aktiekapitalet under  50 000 kronor (privat bolag) eller  500 000 kronor (publikt bolag) efter att avyttring av egna aktier skett

bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/avveckla/likvidation/tvangslikvidation-1.8190
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis
    Tuggben skrev 2018-02-25 23:23:57 följande:

Haha ja det lät nästan så :) Nej men jag har börjat på ett nytt jobb med en väldigt märklig chef. Nu när jag googlar företaget hittar jag ingenting och hemsidan är nere och jag kan inte gå in på kontoret enligt chefen för det är" stängt". Är bara orolig att hen kommer strunta i att betala ut löner.

Men vad är det för företagstyp då- du måste ju få ett organisationsnr i alla fall om inte alltihop är påhitt?
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Aniiee

TS, gå in på allabolag.se och leta där. Sök på din chefs namn om du inte hittar på företagets namn.

Låter ju helt klart lite lurt. Är du anställd på någon slags förmån? Typ lönebidrag eller nystartsjobb eller något?

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Chrille37

Om du inte får ut din lön så kan du begära företaget i konkurs.

Om du är med i något fack förbund så kan dem hjälpa dig.

Svar på tråden Vad händer om chefen försvinner spårlöst?