• TESEpåG

Ett litet barn

Hej alla där ute!

Jag har läst lite trådar men skulle nu vilja ha någon/ några att bolla med
    då vissa trådar är så pass gamla. 

Jag och min flickvän vill ha barn mer än allt, dock steriliserade jag mig för 6 år sedan och ja ju längre tiden går då en man är steriliserad desto slöare blir hans spermier och det är inte lättare nu när man precis passerat 50 år heller. 

Har läst en del på nätet om TESE, och undrar om det är en bra metod

Någon i samma sits? eller någon som har bra tips på vägen?

Vet någon vart man kan vända sig för att få hjälp?

Mvh 

• Svar på tråden Ett litet barn
  • EpicNurse

Hur gammal är din flickvän?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    TESEpåG skrev 2018-02-25 20:00:35 följande:

Hon är 32 år

Då kanske någon slags ivf skulle kunna hjälpa er?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ellie

Det bästa är om ni bokar tid på en IVF-klinik och kommer för ett informationssamtal. De kommer råda er till någon specifik metod.

Min man hade varit steriliserad i ca 6-7 år när vi vände oss till en klinik för råd och hjälp. De föreslog TESA (inte TESE), och därefter ICSI. Jag blev gravid på första försöket, och vi fick några embryon till frysen, varav ett blev syskon på första försöket några år senare.

Vart ni skall vända er beror på var ni bor såklart. Om ni vill ha det finansierat av landstinget så behöver ni sannolikt remiss. Det brukar dock kunna gå att skriva egenremisser, annars via vårdcentralen. Det får du nog googla fram. Nackdelen med gratis ivf brukar vara väntetiden. Ni skall också (oftast) ha varit ett par i minst två år och vara skrivna på samma adress.
    Vill ni att det går snabbare så kan ni vända er till någon privat fertilitetsklinik. För oss kostade det ca 40 000 kr.

Lycka till!

• Biet

Har ni haft funderingar på att hitta någon egen donator för heminsemination? Det är ett alternativ till att gå via klinik.

Svar på tråden Ett litet barn