• krocko15

Hur skriver man en essä?

Någon här som kan förklara hur man skriver en essä? Vet att den ska innehålla både fakta och egna åsikter men förstår ej om man hela tiden måste referera till en viss källa när man skriver faktadelen. Eller om man bara kan skriva fakta och sedan lägga en fotnot tex, därefter varva fakta med egna resonemang, alltså att man hoppar lite fram och tillbaka mellan delarna? Eller att det är strikt faktadel ett stycke sedan egna åsikter ett styckte osv. Hoppas någon förstår vad jag menar och vill hjälpa! 

• Svar på tråden Hur skriver man en essä?
  • SofieJ

En del där du presenterar existerande forskning och fakta utan egna åsikter är snyggast tycker jag. Fotnoter räcker absolut, hänvisa till en komplett källförteckning i slutet av essän.

Tror egentligen inte att det finns några strikta regler hur en essä MÅSTE läggas upp, men följande sektioner tycker jag i alla fall bör finnas med:

1. Syfte. Vad är det du vill ta reda på och varför?

2. Presentera material av andra forskare.

3. Presentera resultat från egna undersökningar och efterforskningar.

4. Slutsats.

Nr. 2 och 3. ska alltså skrivas som fakta, utan tolkningar eller åsikter. Statistik kan presenteras t.ex.

Nr. 4 är egentligen den enda del där du lägger fram resonemang och egna tolkningar. Jämför dina slutsatser med andras etc.

• krocko15
    SofieJ skrev 2018-02-23 23:11:58 följande:

En del där du presenterar existerande forskning och fakta utan egna åsikter är snyggast tycker jag. Fotnoter räcker absolut, hänvisa till en komplett källförteckning i slutet av essän.

Tror egentligen inte att det finns några strikta regler hur en essä MÅSTE läggas upp, men följande sektioner tycker jag i alla fall bör finnas med:

1. Syfte. Vad är det du vill ta reda på och varför?

2. Presentera material av andra forskare.

3. Presentera resultat från egna undersökningar och efterforskningar.

4. Slutsats.

Nr. 2 och 3. ska alltså skrivas som fakta, utan tolkningar eller åsikter. Statistik kan presenteras t.ex.

Nr. 4 är egentligen den enda del där du lägger fram resonemang och egna tolkningar. Jämför dina slutsatser med andras etc.

Tack så mycket för hjälpen! :) 
  • annabellelee

Ska du skriva en essä i en traditionell betydelse så har den ingen bunden form.Det SofieJ beskrivet påminner mer om en rapport. En essä är ofta personlig, lite rolig men också lärd och kunnig. Läs Peter Englunds essäer ( finns även på nätet) så förstår du. Det är en underhållande men samtidigt innehållsrik utläggning, som kan vindla hit och dit och göra oväntade utsvävningar för att svara på en fråga som vad är kärlek? eller Kan vi någonsin lära känna oss själva? eller Kan gräl leda till något gott?

Har du fått en skoluppgift att skriva en essä har läraren ofta ett tydligt syfte, så prata med hen om det, är mitt tips.

• Original

Ta inspiration ifrån mannen som skapade begreppet essä - Michel de Montaigne. Han skrev två böcker med essäer som av många anses vara grunden till den moderna personliga litteraturen. Dessutom väldigt underhållande.

Svar på tråden Hur skriver man en essä?