• Pbak

Kan man förbättra sina äggkvalite?

Snälla jag behöver råd och tipps,

Jag och min sambo har försökt i 2 år att skaffa oss barn men lyckas inte.

Vi har gjort 2 Ivf och har misslyckats ????. Frågade vad de kan bero på. Läkaren tyde på att de kan vara mina ägg som inte är allt för bra kvalite ????. Är så ledsen över detta. När jag frågade läkare om man kan göra något så sa läkaren bej man får hoppas på de bästa. Nu ska de öka dosen på mina sprutor som jag ska börja med i mars.

Undrar om någon utav er har tagit Q10 och Inositol, undrar även om era partners tar dessa ???

Läste på en sida att Inositol

?Hur använder jag den för att bli gravid? Använd Inositol från första dagen av din menscykel, fram tills din ägglossning. Påbörja därefter doseringen igen efter eventuell menscykel börjar igen.?

Q10 hur länge tog ni det, undrar om ni tog dem även under ivf behandlingen ?

Hoppas på att någon kan ge mig råd och hjälp ????????

• Svar på tråden Kan man förbättra sina äggkvalite?
  • Anonym (M)

Det enda jag vet att man kan testa, och som iallafall fungerade för mig, är att byta till menopur om man behandlas med ex. Gonal-f. Brukar iaf för vissa ge färre ägg men av bättre kvalité. Annars är det nog inte mycket man kan göra...

• Anonym (M)

Att inte lyckas med 2 ivf betyder dock ingenting, man brukar säga att chansen är lika stor under de 4 första försöken. Så det kan mycket väl vara slumpen, ni har haft otur. Chansen att lyckas är ju ändå mindre än att misslyckas vid varje enskilt försök.

• Solen2

Vi lyckades på 4:e försöket när vi gick över till menopur från gonal-f. Be att få prova det. Vi provade även icsi om det är något som påverkar att de bästa äggen inte blir befruktade pga tex hårda skal eller liknande.

• Niinoo
    Pbak skrev 2018-02-23 18:45:47 följande:

Vi har gjort 2 Ivf och har misslyckats ????. Frågade vad de kan bero på. Läkaren tyde på att de kan vara mina ägg som inte är allt för bra kvalite ????. Är så ledsen över detta. När jag frågade läkare om man kan göra något så sa läkaren bej man får hoppas på de bästa. Nu ska de öka dosen på mina sprutor som jag ska börja med i mars.

Undrar om någon utav er har tagit Q10 och Inositol, undrar även om era partners tar dessa ???

?Hur använder jag den för att bli gravid? Använd Inositol från första dagen av din menscykel, fram tills din ägglossning. Påbörja därefter doseringen igen efter eventuell menscykel börjar igen.?

Allt detta nedan tar jag från mens till ägglossning:
    Q10 förbättrar äggkvalitén 
    Selen för förbättrad äggproduktion
    Zink för normal fertilitet och reproduktion
    Apiforce bidrottninggelé sätter igång ägglossning och förbättrar äggkvalitén

Hur var din slemhinna? Epa Glandin ger tjockare slemhinna. Var läkaren säker på sin sak angående äggkvalitén? eller antog läkaren bara att det kunde vara så? Har de kollat sköldkörtel? FSH-prov? progesteronhalt? kollat blod och järnvärden?

Jag tar mycket kosttillskott just nu efter två missfall bakom mig. Jag har även precis slutat med en 3-veckors detox. Det jag har märkt är att jag inte har fått spottings som jag brukar, jag som alltid fått gå med trosskydd, har inte behövt det denna månad, känns otroligt skönt. Min lutealfas brukar vara kort men den verkar har blivit förlängd, än så länge med en dag och det känn stort, tror inte mensen kommer imorgon heller för jag har inga symtom på det :) 
  • Anonym (Enm)
    Niinoo skrev 2018-03-15 22:23:54 följande:

Allt detta nedan tar jag från mens till ägglossning:

Q10 förbättrar äggkvalitén 

Selen för förbättrad äggproduktion

Zink för normal fertilitet och reproduktion

Apiforce bidrottninggelé sätter igång ägglossning och förbättrar äggkvalitén

Hur var din slemhinna? Epa Glandin ger tjockare slemhinna. Var läkaren säker på sin sak angående äggkvalitén? eller antog läkaren bara att det kunde vara så? Har de kollat sköldkörtel? FSH-prov? progesteronhalt? kollat blod och järnvärden?

Jag tar mycket kosttillskott just nu efter två missfall bakom mig. Jag har även precis slutat med en 3-veckors detox. Det jag har märkt är att jag inte har fått spottings som jag brukar, jag som alltid fått gå med trosskydd, har inte behövt det denna månad, känns otroligt skönt. Min lutealfas brukar vara kort men den verkar har blivit förlängd, än så länge med en dag och det känn stort, tror inte mensen kommer imorgon heller för jag har inga symtom på det :) 

Äggproduktionen? Man föds väl med de ägg man får. Ingen kan väl producera ägg efter födseln?
  • Niinoo
    Anonym (Enm) skrev 2018-03-15 22:27:00 följande:
    Äggproduktionen? Man föds väl med de ägg man får. Ingen kan väl producera ägg efter födseln?
    Det är fel ordval bara, man har ju de ägg man föds med såklart.

"Undersökningar visar på samma sätt att kvinnans folliklar ? den sak som ägget ligger i ? påverkas av selen och bristen av det. 

Därför är det minst lika viktigt att kvinnan få den rekommenderade mängden selen dagligen om hon ska utveckla sunda folliklar i äggstockarna och kunna producera sunda ägg."

här kan man läsa om det, finns fler sidor såklart 
    www.billiga-tester.se/nyheter/selen
  • UndrandeSökare
    Pbak skrev 2018-02-23 18:45:47 följande:

Om det inte går med egna ägg så kan man byta till äggdonation, det har vi gjort.
    Äggdonation kan man göra i Sverige på flera sjukhus och även privat (man betalar själv) i Umeå.  Bara ett tips !
Svar på tråden Kan man förbättra sina äggkvalite?